De prijs daarvan ligt op de Rotterdamse markt nu onder de 200 dollar per ton, waar die rond de jaarwisseling nog meer dan 500 dollar was. Vorige week zakte de prijs zelfs even onder de 150 dollar. In Singapore, ‘s werelds grootste bunkerhaven, ligt de prijs met rond de 250 dollar wat hoger, maar dat is slechts ongeveer een derde van het piekniveau van begin dit jaar.

De Franse rederij had de toeslag al op een aantal routes afgeschaft, waaronder die van Oost-Azië naar Noordwest-Europa. De rederij behoudt zich overigens wel het recht voor om de toeslag opnieuw in te voeren als de omstandigheden daar aanleiding voor geven.

De lss werd op 1 december ingevoerd en was bedoeld om de extra kosten van zwavelarme stookolie (very low sulpher fuel oil, vlsfo, max 0,5% zwavel) ten opzichte van gewone stookolie te dekken. Momenteel ligt de prijs van vlfso echter onder de prijs van gewone stookolie aan het begin van het jaar.

Prijsverschil gedaald

Het prijsverschil tussen beide brandstofprijzen is ook sterk gedaald. Dat was in Rotterdam begin dit jaar nog zo’n 300 dollar, tegen zo’n zestig dollar nu. Die ontwikkeling speelt vooral rederijen in de kaart die hebben afgezien van de aanschaf van scrubbers om aan het verbod op het gebruik van hoogzwavelige brandstof te voldoen. Daarmee hebben ze zich enkele miljoenen per schip bespaard.

De ‘gewone’ brandstoftoeslag blijft overigens gehandhaafd. Daarnaast brengt CMA CGM een ‘piekseizoen-toeslag’ in rekening en vanaf medio deze maand ook nog emergency space surcharge. Al met al vindt de verlader van een container uit China naar Noordwest-Europa een kleine 500 dollar aan toeslagen op zijn factuur terug.