Ook de omzet steeg gevoelig, van 52,3 naar 69,3 miljoen. Het betere resultaat is vooral te danken aan de inkomsten uit de verhuur van de drijvende lng-fabriek Tango en de gunstige lpg-tarieven.

De Tango produceerde haar vierde lading lng uit het Argentijnse gasveld Vaca Muerta. Bovendien kon Exmar de studie voor de bouw van een nieuw dergelijk platform afronden. Met een ‘uptime’ van 99% presteert ze boven verwachting.

Schuldenberg

Maar Exmar draagt nog altijd een gigantische schuldenberg van 527,6 miljoen dollar. Die is intussen wel flink geërodeerd. Een jaar geleden bedroeg hij nog 605,3 miljoen.

De dalende bunkerprijzen leidden tot een groot exportvolume van lpg uit zowel de Verenigde Staten als het Midden-Oosten. De ‘BW Tokyo’, de enige supertanker in de vloot van Exmar, ligt onder contract tot november 2020.

De midsize-vloot is voor de rest van dit jaar voor 81% gedekt. Ondanks de huidige, onzekere omstandigheden verwacht de rederij dat deze markt haar huidige peil zal handhaven. De markt voor druktanks daarentegen lijkt in troebel water te varen. De dekkingsgraad bedraagt hier slechts 61%.

Voor de accommodatiebarge ‘Wariboko’ heeft Exmar een nieuw contract afgesloten met Total Nigeria. Dat heeft een looptijd van achttien maanden, met start in augustus 2020.

Covid-19

De verminderde energievraag, door de covid-19 pandemie, veroorzaakt in combinatie met de volatiele olieprijzen veel onzekerheid in de wereld. Maar de meeste Exmar-schepen zijn momenteel tewerkgesteld onder middellange- tot langetermijncontracten. Corona zal hierdoor volgens de rederij slechts een beperkte invloed hebben op de resultaten van 2020.