Dat blijkt uit cijfers die de containerrederij deze week publiceerde over het fiscale jaar 2019, dat bij ONE eindigt op 31 maart 2020. De rederij werd twee jaar geleden gevormd door het samenvoegen van de containeractiviteiten van de drie grote Japanse rederijen MOL, K Line en NYK. Het bedrijf startte zijn activiteiten officieel op 1 april 2018.

Het eerste jaar verliep dramatisch. Door diverse problemen doken de Japanners toen fors in de min. Het tweede jaar verliep minder dramatisch. In de eerste drie kwartalen van het fiscale jaar 2019 boekte ONE winst, in het tweede kwartaal zelfs een forse, van 121 miljoen dollar.

Corona

Alleen in het voorbije kwartaal dook de rederij weer in het rood, met een verlies van 27 miljoen dollar. De uitbraak van het coronavirus was daar mede debet aan. Dit zorgde voor minder volume en hogere kosten voor bijvoorbeeld de opslag van containers. Desondanks bleven de Japanners over het gehele boekjaar in het zwart.

Onder meer een stijging van het volume zorgde voor het betere resultaat. Zo vervoerde ONE in totaal 12,4 miljoen teu in het afgelopen boekjaar. Vooral op de route van Europa naar Azië werd een stijging geboekt. Daarnaast behaalde het bedrijf diverse synergievoordelen door de verdere integratie van de containeractiviteiten van de drie moederconcerns.

Omzet

Ook de omzet steeg, van 10,88 miljard in 2018 naar 11,87 miljard in 2019. Dat was een toename van 9,1%. Belangrijke oorzaak van die stijging was uiteraard de toename van het vervoerde volume.

Over de nabije toekomst kan de rederij weinig voorspellingen doen. Het coronavirus heeft uiteraard een grote impact, maar hoe groot de gevolgen voor ONE precies zullen zijn, is nog onduidelijk.

De afgelopen maanden besloot ONE al om een aantal afvaarten te schrappen. In welke mate deze blank sailings worden voorgezet, is nog onduidelijk.