‘De rederijen zullen naar verwachting na het tweede kwartaal ernstigere schade oplopen, gezien het tijdsverloop tussen de wereldwijde economische onrust en de achteruitgang van hun prestaties’, tekent de nieuwsdienst op uit de mond van Moon Eong-hyeok, de Koreaanse minister van Oceanen.

Zuid-Korea is daarom van plan hen te helpen om hun liquiditeit te vergroten met een financiële injectie van een miljard dollar aan hulpgeld. Tegelijkertijd wordt de loan-to-value van schepen verhoogd van 60 à 80% tot meer dan 95%.

Daarbovenop nemen twee Koreaanse staatsbedrijven, de Korea Development Bank (KDB) en Korea Ocean Business Corp, de schulden van rederij Hyundai Merchant Marine (HMM) voor hun rekening. Daarbij gaat het om een bedrag van 470 miljard Zuid-Koreaanse won, wat overeenkomt met zo’n 400 miljoen dollar. Beide bedrijven zijn aandeelhouder van HMM.

Stevige kritiek

Dit is zeker niet de eerste keer dat Seoul de portemonnee trekt om de (noodlijdende) scheepvaartsector in het land te ondersteunen. De overheidssteun wordt wereldwijd stevig bekritiseerd. Onder meer Maersk-topman Søren Skou liet zich hier in het verleden stevig over uit, evenals de Europese Unie en de Europese redersvereniging ECSA.

Hyundai Merchant Marine sloot zich begin deze maand aan bij THE Alliance, de lijnvaartalliantie van Hapag-Lloyd, ONE, Yang Ming en nu dus ook HMM. Voorheen maakten de Koreanen gebruik van de diensten van de concurrerende alliantie 2M van Maersk en MSC, al werden ze, tot ergernis van de Koreanen, nooit een volwaardig partner.