Ze doen dit in een open brief aan de regeringen van de G20, de negentien belangrijkste geïndustrialiseerde landen, aangevuld met de Europese Unie. Ze vragen met name aandacht voor het probleem dat zeevarenden massaal aan hun schepen gekluisterd zijn, omdat bemanningen door de impact van de coronacrisis niet volgens schema gewisseld kunnen worden.

Enorm probleem

De twee belangenclubs stellen dat die kwestie kan uitgroeien ‘tot een enorm probleem voor de wereldeconomie als regeringen die niet aanpakken’. Ze zeggen nauw samen te werken aan ‘pragmatische oplossingen’, overigens zonder die verder toe te lichten. Ze noemen de huidige beperkingen die worden opgelegd om de coronapandemie te bestrijden ‘niet duurzaam’.

Ze stellen dat die de gezondheid en het welzijn van zeevarenden in gevaar brengt en het risico op ongevallen op zee vergroot. Dat zou dan weer de wereldwijde toeleveringsketens in gevaar brengen.

ICS en ITF roepen de G20-landen, samen goed voor zo’n 90% van de wereldeconomie, daarom op tot ‘onmiddellijke en gecoördineerde wereldwijde actie om de bemanningswisselingen en de repatriëring van zeevarenden veilig te hervatten’.