De ferryrederij verwacht dat de passagiersaantallen pas ‘ver in 2021’ verbeteren en ziet zich daarom gedwongen diep in de kosten te snijden. Drie weken geleden maakte de groep bekend dat in Scandinavië bijna duizend werknemers naar huis zijn gestuurd. De groep heeft in totaal zo’n 15.000 mensen op de loonlijst.

In het Verenigd Koninkrijk gaat het om 600 werknemers die met verlof worden gestuurd en via steunregelingen 80% van hun salaris houden. Daarnaast worden 150 mensen ontslagen. De rederij ‘sluit niet uit’ dat in de toekomst nog dieper in het personeelsbestand moet worden gesneden.

Vrachtaanbod gedaald

Topman Ian Hampton zegt in een verklaring dat alle twintig Europese routes als gevolg van de coronacrisis te kampen hebben met een aanzienlijke daling van het passagiers- en vrachtaanbod. ‘We moeten een aantal zeer moeilijke beslissingen nemen, waarvan we hoopten dat we die nooit zouden hoeven nemen’, laat hij optekenen.

De Britse transportbond RMT is kritisch en wijst erop dat het nog geen uitgemaakte zaak is dat Engelse zeevarenden in aanmerking komen voor overheidssteun, de zogenoemde ‘job retention schemes’. Die gelden in elk geval wel voor havenwerkers en kantoorpersoneel. De bond vindt dat Stena moet garanderen dat het loon wordt aangevuld tot 100% en dat de ziektekostenverzekering van kracht blijft.

De Noorse ferryrederij Color Line kondigde enkele weken het ontslag van tweeduizend werknemers aan. Ook het Deense DFDS heeft 600 man naar huis gestuurd.