Vanwege de nieuwe zwavelrichtlijn die per 1 januari van kracht is gegaan, werden rederijen verplicht om over te stappen op laagzwavelige brandstof. Aan deze brandstof hing tot voor kort een veel hoger prijskaartje dan aan zware stookolie. Deze extra kosten werden door de rederijen doorbelast aan hun klanten in de vorm van toeslagen (low sulphur surcharge).

De prijs van de very low sulphur fuel oil (vlsfo) is intussen meer dan gehalveerd ten opzichte van begin dit jaar, toen er massaal vraag was naar de stookolie met maximaal 0,5% zwavel. Op het hoogtepunt moest bijna 600 dollar per ton worden afgetikt. Maandagochtend werd vlsfo in Rotterdam voor 294 dollar verhandeld.

Saudi-Arabië versus Rusland

Saudi-Arabië wilde de productie verlagen om de prijs van olie op te drijven. Rusland weigerde daaraan mee te werken, waardoor Saudi-Arabië uit protest juist meer olie ging oppompen. Daardoor werd de markt overspoeld met olie, met als gevolg dat de prijs naar een historisch laag niveau daalde.

De lage olieprijs heeft er toe geleid dat enkele container carriers hebben besloten de zwaveltoeslagen te schrappen. Zo heeft brengt Maersk vanaf 1 mei de zogeheten ‘environmental fuel fee’ (EFF) niet meer in rekening. En ook de low sulphur surcharge van CMA CGM is vanaf 1 mei van de baan, al geeft de Franse rederij aan dat de toeslag later dit jaar mogelijk terugkeert.