De divisies havens en containers scoorden vorig jaar allebei zeer goed. Zowel het aantal vervoerde als overgeslagen containers nam in 2019 aanzienlijk toe vergeleken met een jaar eerder. Dit resulteerde in een stijging van de ebit (winst voor rente en belastingen) van 44,5%, tot ongeveer 1 miljard dollar. De omzet kwam uit op ruim 21 miljard dollar, ruim een kwart meer dan in 2018.

De lijndiensten die onder het Chinese bedrijf vallen, Cosco Shipping Lines, OOCL en Shanghai PanAsia Shipping, verscheepten vorig jaar 25,74 miljoen teu, een stijging van meer dan 18%. Daarvan is een belangrijk deel toe te schrijven aan het intra-Aziatische transport, dat 18.79 miljoen teu voor haar rekening nam.

De volumes van het aantal overgeslagen containers op de Cosco-terminals lag met een totaal van bijna 124 miljoen teu 5,5% hoger dan een jaar eerder.

Vloot

In 2019 heeft Cosco Shipping Holdings tien megacarriers in gebruik genomen, met een totale capaciteit van 179.000 teu. De schepen worden ingezet op de routes Azië-Europa, Azië-Midden-Oosten en op trans-Pacifische diensten.

De vloot van de Chinezen bestond eind vorig jaar uit 507 containerschepen met een totale capaciteit van ongeveer 3 miljoen teu. Dat is 7,6% meer dan aan het einde van 2018. Cosco is de op twee na grootste rederij van de wereld, na respectievelijk Maersk en MSC.

Corona

Het Chinese staatsconcern schrijft in het jaarverslag dat de coronapandemie veel onzekerheden met zich meebrengt voor 2020. ‘Vooruitkijkend zal het bedrijf veel aandacht besteden aan de uitdagingen die covid-19 met zich meebrengt voor de wereldeconomie en de scheepvaartmarkt.’