Hoeveel breakbulk vervoert WW momenteel?

We vervoeren momenteel jaarlijks 2 miljoen kuub breakbulk wereldwijd en we zien continu nieuwe kansen in dit segment. Breakbulk is ontzettend belangrijk in de optimalisatie van ro/ro-schepen, die de juiste ladingmix van breakbulk, High & Heavy en auto’s vereisen om hun maximale efficiëntie te benutten. We zien dit daarom als een continu groeiproces en niet als iets met een vast einddoel.

Wat is het onderscheid tussen High & Heavy en breakbulk?

High & Heavy omvat al het grotere rollende materieel zoals trucks en tractoren, terwijl breakbulk bestaat uit grotendeels of geheel statische ladingen die we ofwel los aan boord plaatsen of op trailers zetten.

WW lijkt veel tijd en energie te steken in het promoten van ro/ro-schepen als breakbulkoplossing. Zo organiseerden jullie recent een ro/ro-demonstratie in Japan. Waarom?

We zien begrip in de markt als een cruciale factor voor de groei van dit segment. Op dit moment denkt de markt niet direct aan ro/ro-schepen voor het verschepen van breakbulk. Daarom hebben we het Ro/Ro Academy-programma ontwikkeld. Dat heeft als doel om verladers en forwarders middels demonstraties bekend en vertrouwd te maken met ro/ro als optie voor breakbulk. We voeren dit acht tot tien keer per jaar uit in de belangrijke regio’s.

Hoe concurrerend is een ro/ro-schip vergeleken met traditionele breakbulkvervoerders?

Beide hebben hun sterke punten en blijven relevant voor het stukgoedvervoer. De sterke punten van onze lijndiensten zijn de hoge frequenties en vaste transittijden, die samen bijdragen aan een meer voorspelbare supply chain. Ook is er minder kans op ladingschade omdat er minimale hijswerkzaamheden nodig zijn. Wij hijsen ladingen nog geen meter van de grond en rijden er een trailer onder. Daartegenover staat dat multipurpose-schepen een veel grotere capaciteit per reis hebben en flexibeler zijn in de keuze van havens.

Vedran Muratbegovic (tekst loopt door onder foto):

Wanneer kun je stukgoed beter met een ro/ro-schip vervoeren?

Ro/ro is een logische keuze voor kleinere, losse partijen breakbulk en voor grotere volumes waarvoor verladers de supply chain willen optimaliseren. Dit houdt in dat het ladingpakket in kleinere volumes over meerdere afvaarten wordt geleverd in plaats van in één keer, wat tot opstoppingen kan leiden bij het lossen. Ro/ro-schepen en multipurpose carriers worden vaak als concurrent beschouwd en dat is soms natuurlijk ook zo, maar wij zien deze twee overwegend als complementair aan elkaar. Wij vervoeren graag de kleinere breakbulkpartijen waarin de multipurpose rederijen minder geïnteresseerd zijn. Voor een lading van 2.500 tot 4.000 kuub ga je geen schip met een laadruimte van 25.000 kuub charteren.

Tijdens Project Cargo Summit 2019 zei u dat WW alleen breakbulk vervoert op de bestaande lijndiensten en geen flexibele ophaaldiensten biedt. Is dit nog steeds het geval nu de auto-industrie in een dip zit?

Wij onderhouden diepzee-lijndiensten, maar voor projectladingen die buiten ons reguliere netwerk moeten worden opgehaald, bieden we wel flexibiliteit. Dat doen we regelmatig en we beoordelen deze verzoeken per geval.

Gaat WW de breakbulkdiensten verder uitbreiden en zo ja, hoe?

We beschikken al over speciaal gebouwde rolltrailers en ro/ro-schepen die een breder scala aan breakbulk kunnen vervoeren, maar we zijn voortdurend op zoek naar manieren om te innoveren en gaten in de markt te herkennen om waarde toe te voegen voor klanten. Zo hebben we onlangs een mobiele kraan met een capaciteit van 750 ton aangeschaft voor onze terminal in Zeebrugge, waardoor we niet meer afhankelijk zijn van kranen van derden. Dat verhoogt de efficiëntie. We werken ook aan een nieuwe oplossing die meer flexibiliteit biedt in het hanteren van zwaardere ladingen en betere ruimtebenutting biedt voor kleinere breakbulkpartijen. Dit project is nog in volle gang, maar we hopen het snel af te ronden.

Met High & Heavy is WW sterk in de mijnbouw, bouw en agrarische industrie. Op welke andere markten richten jullie je met de breakbulkdivisie?

Vooruitkijkend focussen we ons op de ontwikkeling van nieuwe segmenten zoals offshore wind, wat op een nooit eindigend groeitraject lijkt te zitten. Gezien de huidige covid-19-situatie is het echter moeilijk te voorspellen hoe markten zich ontwikkelen. Welke markten het herstel leiden en wanneer dat zal zijn, moet blijken en volgen we nauwlettend. Op dit moment is alles wat we dachten te weten of te verwachten van de markt niet meer van toepassing.