Een actueel voorbeeld uit de transportsector dat bij het laatste aansluit, wil ik graag met u wil delen. Het is geen nieuws dat containerscheepvaart wordt gezien als een zakelijke business, waarbij de inhoud van de container belangrijker is dan het omhulsel. Groot was de verrassing toen, deze week precies twee jaar geleden, voor het eerst een roze container werd gesignaleerd in de Rotterdamse haven. Een roze container, met in grote grijze letters het opschrift ONE, vervoerd op een bijpassend roze schip. Wat is dat nu? Stoere havenwerkers en een ‘barbieboot’? Een canal parade op de Nieuwe Waterweg? Is dat wel een goede combinatie? Wie heeft dat in godsnaam bedacht?

Welnu, ONE blijkt te staan voor Ocean Network Express en is een nieuwe onderneming die gevormd is door een fusie van de containeractiviteiten van drie Japanse rederijen: MOL, NYK en ‘K’ Line. De nieuwe onderneming beschikt over een vloot van 220 schepen, met een gezamenlijke capaciteit van bijna 1,6 miljoen teu. Daarmee is het de op vijf na grootste rederij ter wereld, geen kleine jongen dus. De uitdrukking roze is voor de kenners overigens volkomen misplaatst; zij spreken liever over de kleur magenta. Maar waarom deze kleur?

Kleurenexpert Jannie Boer vindt het geweldig dat een scheepvaartbedrijf zo zijn nek durft uit te steken. ‘Het geeft een uitstekende boodschap af, want mensen associëren kleuren met bepaalde eigenschappen’, zei ze enige tijd geleden in het AD. ‘Bij magenta denken we aan dynamiek en zorgzaamheid. Bij dit bedrijf zetten mensen een stapje extra voor je, lijkt de boodschap. En omdat grijs de ‘balanskleur’ van magenta is, hebben mensen volgens mij meteen ook de associatie met professionaliteit.

Bijkomend voordeel, de kleur werkt ontwapenend. Niet voor niets zijn er in de Verenigde Staten gevangenissen met roze muren; daar is minder agressie.’  Wat ik als columnist daarvan leer, is dat de kleur magenta dus kennelijk een glimlach en zelfs een feel-good reactie kan oproepen.

De Europese tak van ONE wordt mede geleid vanuit Londen door de Nederlander Stanley Smulders, die ooit nog is begonnen bij Nedlloyd. Smulders kijkt vol trots terug op de fusie. ‘Het was een huzarenstukje dat in het grootste geheim is voorbereid omdat de drie ondernemingen grote concurrenten van elkaar waren. Er moest een nieuwe start worden gemaakt om geen last te hebben van oude sentimenten. Mede daarom is besloten om het hoofdkantoor niet in Japan maar in Singapore te vestigen; voor een Japanse onderneming geen alledaagse keuze.’

Smulders vervolgt: ‘De kleur speelt zeker ook intern een belangrijke rol. Want bedenk dat we een nieuw bedrijf zijn dat van scratch weer moest worden opgebouwd. Je zult zien dat in al onze kantoren wereldwijd op enigerlei wijze magenta is verwerkt in het interieur of de styling. Dat is nadrukkelijk zo gedaan om snel een eigen identiteit te ontwikkelen en daarmee de integratie te bevorderen. Dat is goed geslaagd.’

Wat hebben we hieraan in deze tijd van het coronavirus? Er is op dit moment weinig tegen te doen. Mijn boodschap is daarom: ‘Kijk om je heen en geniet van de dingen die ons leven kleur kunnen geven’. Geniet van de ontluikende lente, de fluitende vogels en bekijk de wereld eens door een magenta-bril. Genieten van kleur om ons heen is geen vaccin of medicijn, maar het is wel gratis en ook nog eens voor iedereen onbeperkt uit voorraad leverbaar. Verder wens ik u veel sterkte in deze onzekere tijd: let op uzelf en uw naasten.

Harry Geerlings, Havenhoogleraar