Die verwachting formuleert het Franse analysebureau Alphatanker, gelieerd aan de Parijse shipbroker BRS, in een analyse van die markt. Dat meldt Lloyd’s List.

Door de coronacrisis draaien de scheepswerven in Azië op een laag pitje en zijn de wachttijden voor de inbouw van deze rookgasreiniger sterk opgelopen. MSC, ‘s werelds tweede containervervoerder, zou daarvan een van de voornaamste slachtoffers zijn.

Prijsverschil Rotterdam

Daar komt bij dat het prijsverschil tussen hoogzwavelige stookolie (IFO 380) en zwavelarme stookolie (vlsfo) sinds begin dit jaar spectaculair is gedaald, van meer dan vierhonderd dollar tot minder dan honderd dollar.

Op dit moment is de ‘spread’ in Rotterdam volgens BunkerEx circa zestig dollar, in Singapore tachtig en in Fujairah zeventig. Rederijen die scrubbers hebben besteld om aan het wereldwijde verbod op het gebruik van hoogzwavelige stookolie te voldoen, hadden gerekend op een verschil van 150 tot 200 dollar.

Terugverdienen

Door de sterk geslonken spread duurt het aanmerkelijk langer om de investeringen van enkele miljoenen dolars per schip terug te verdienen. Bij een gemiddelde investering van 2,5 miljoen dollar zou het volgens Alphatanker gaan om vier jaar in plaats van vier maanden.

Volgens Lloyd’s List Intelligence hadden begin dit jaar ongeveer 2750 schepen met samen bijna 330 miljoen ton draagvermogen een scrubber en waren er 580 nieuwe schepen met zo’n rookgasreiniger in bestelling. Ongeveer een op de zes very large crude carriers heeft zo’n installatie aan boord. Bij de containerschepen en de bulkcarriers is dat ongeveer een op de acht.