Nu de handel in China langzaamaan aantrekt, komen de diensten van container carriers richting het Verre Oosten weer op gang. Maar nu de pandemie zich hardnekkig nestelt in Europa is de verwachting dat rederijen de komende tijd steeds meer loops naar Europa schrappen.

Zo annuleren de 2M-alliantiepartners Maersk en MSC op korte termijn twee afvaarten die volgende week hadden moeten plaatsvinden. Het gaat om de de AE1/Shogun Service die op 1 april via het Chinese Ningbo onder meer de Rotterdamse en de Bremerhaven zou aandoen, en de AE20/Dragon loop van 30 maart tussen Shanghai en Zuid-Europa.

Dalende vraag

Maersk meldt op haar website dat de dienst is gecanceld vanwege ‘dalende vraag in de markt’. MSC heeft het over de ‘capaciteit aanpassen aan de huidige marktvraag temidden van de covid-19-ontwikkelingen’. De Zwitsers-Italiaanse rederij drukt de klanten op het hart dat het gaat om het schrappen van een ‘single voyage’ en dat de rest van de lijndiensten gewoon doorgaat.

‘Blank sailings worden normaal gesproken drie à vier weken van tevoren gemeld, maar dit zijn geen normale tijden’, reageert Lars Jensen, scheepsanalist en topman van Sea Intelligence Consulting, op deze last minute annuleringen op zijn LinkedIn-pagina. Volgens Jensen haalt 2M hiermee 13 en 22% van de capaciteit op respectievelijk de AE1/Shogun- en AE20/Dragon-dienst uit de vaart.

Rolf Habben Jansen, ceo van Hapag-Lloyd, heeft woensdag een persoonlijk bericht naar klanten gestuurd waarin hij waarschuwt voor de impact van het coronavirus op het aanbod van de diensten van het concern. Zo wordt de FE2 Service van THE Alliance, waar Hapag onderdeel van uit maakt, tussen het Verre Oosten en Noord-Europa van 19 april afgelast. Die dienst verbindt Busan, Shanghai, Ningbo, Yantian en Singapore met Southampton, Hamburg en Rotterdam.

Kelderende tarieven voorkomen

‘Dit is een indicatie dat carriers voornemens zijn verstandig in te grijpen, zoals we dat tijdens de uitbraak in China hebben gezien: snel reageren om een catastrofale overcapaciteit en kelderende tarieven te voorkomen’, voorspelt analist Jensen.

De Deense onderzoeker van Sea Intelligence waarschuwde al eerder voor een horrorscenario voor container carriers vanwege de coronacrisis. In het ergste geval zou er dit jaar zeventien miljoen teu uit de vaart worden gehaald, wat resulteert in een schadepost van ongeveer 17 miljard dollar voor de hele sector.