Volgens MOL loopt het verlies voor de periode begin april 2019 tot eind maart 2020 op tot 15,9 miljard Japanse yen, ofwel 146 miljoen dollar. Dit desastreuze cijfer is gedeeltelijk te wijten aan een lening die dochteronderneming MOL Bridge Finance aan Gearbulk heeft verstrekt.

Een bedrag van 71 miljoen wordt als buitengewoon verlies in de boeken opgenomen, ‘omdat vanwege de impact van het coronavirus en andere factoren de markt trager op gang komt dan verwacht. Dat maakt het lastig om een deel van het krediet terug te vorderen’, schrijft MOL.

Charterdeal

De verliezen die hieruit voortvloeien, zullen volgens MOL in de boeken van de onderneming worden opgenomen als ‘niet-geconsolideerde’ cijfers en zullen derhalve geen invloed hebben op de geconsolideerde jaarresultaten.

Het bedrijf boekt ook een verlies van 75 miljoen dollar als gevolg van charterdeal met ONE. Dit extra verlies wordt verwacht op basis van de trend van chartertarieven en de te verwachte kosten van onze schepen’, aldus MOL.

Het bedrijf vormt samen met twee andere Japanse carriers, K Line en NYK Line, de Ocean Network Express (ONE). De samenwerking is in het voorjaar van 2018 van start gegaan. MOL verwacht op 30 april haar jaarcijfers te presenteren.