De Singaporese rederij haalde de afgelopen maanden veelvuldig het nieuws vanwege achterstallige betalingen. Deze keer is het dus Singamas dat claimt 147,7 miljoen dollar tegoed te hebben van moederbedrijf PIL, waarvan het merendeel al lang betaald had moeten zijn.

Een woordvoerder van de rederij heeft in gesprek met maritiem vakblad Splash gezegd dat het concern tracht een commercieel haalbare overeenkomst tot terugbetaling te sluiten met Singamas. ‘PIL zal nauw blijven samenwerken met al onze zakelijke partners en schuldeisers om een continue kwaliteit van de dienstverlening te verzekeren’, aldus de zegsman.

Onderhandelingen

Singamas kwam ook met een statement naar buiten. ‘We begrijpen dat de PIL Group met haar andere crediteuren in gesprek is over soortgelijke regelingen, te midden van de uitdagende marktomstandigheden en de recente wereldwijde impact van covid-19. De onderhandelingen vorderen goed, met steun van de crediteuren.’

PIL is ’s werelds tiende grootste container carrier, met een vlootcapaciteit van ruim 391.000 teu. De rederij heeft ongeveer 150 container-, drogebulk- en multipurpose-schepen. Het bedrijf staat sinds begin dit jaar al in de schijnwerpers.

In januari lag een aantal schepen van de container carrier in Singapore buiten dienst voor anker, in afwachting van nieuwe brandstof. Volgens vakblad Lloyd’s List was dat het gevolg van betalingsachterstanden bij diverse bunkerbedrijven.

Vertraging

Voorzitter Teo Siong Seng van PIL ontkende destijds dat sprake was van financiële problemen. Een aantal schepen zou in Singapore vertraging hebben opgelopen omdat onvoldoende laagzwavelige brandstof voorhanden was.

Onlangs maakte de Singaporese rederij bekend vanaf maart alle trans-Pacifische diensten te schrappen. Het bedrijf verkocht deze maand ook diverse schepen en bedrijfsonderdelen.