In het vierde kwartaal bedroeg de omzet van Zim 827,3 miljoen dollar (763 miljoen euro). Dat was een daling van 3% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook kromp het totale volume, van 714.000 teu in het vierde kwartaal van 2018 naar 698.000 teu in dezelfde periode van het afgelopen jaar.

Het bruto resultaat (ebitda) is in het vierde kwartaal van 2019 echter meer dan verdubbeld tot 114,7 miljoen dollar. De nettowinst kwam uit op 1,2 miljoen dollar, tegenover een tekort van 46 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2018.

Al met al was het niet genoeg om over heel 2019 een winst te noteren. Zim kwam uit op een tekort van 12 miljoen dollar, wat wel een aanzienlijke verbetering was ten opzichte van de 119,9 miljoen dollar die in 2018 in het rood onder aan de streep kwam te staan. De omzet steeg met 1,6% tot bijna 3,3 miljard dollar, volgens de rederij het hoogste niveau in vijf jaar tijd.

Corona

Voor 2020 verwacht het concern een onzeker jaar, aangezien het coronavirus een behoorlijke impact heeft op de markt. ‘We blijven innovatieve oplossingen ontwikkelen en implementeren, en we zijn klaar om snel te reageren op nieuwe uitdagingen. Ik ben ervan overtuigd dat deze waarden ons in staat stellen de huidige coronacrisis te overwinnen, waarvan we allemaal hopen dat deze snel over is’, zegt de topman Eli Glickman in de verklaring.

Zim is de nummer-12 container carrier ter wereld, met een capaciteit van van 262.000 teu. Het bedrijf startte eind 2018 een samenwerking met de 2M-alliantie (Maersk en MSC). Het begon met twee diensten op de routes tussen Azië en de oostkust van de VS. In 2019 werd de samenwerking uitgebreid met nog meer routes.