Daarmee zijn bemanningswisselingen in de belangrijke Chinese containerdraaischijf in principe weer mogelijk. Wel vraagt het stadsbestuur van Shanghai aan scheepvaartmaatschappijen om ‘zoveel mogelijk te proberen’ de bemanningswisselingen op schepen uit de ‘belangrijkste landen’ te beperken.

Sleutellanden

Bemanningsleden uit 24 zogenoemde ‘sleutellanden’ met een hoog infectierisico moeten een quarantaineperiode van veertien dagen doorlopen vanaf het moment dat ze de vorige aanloophaven hebben verlaten.

Dit zijn Zuid-Korea, Italië, Iran, Japan, Frankrijk, Spanje, Duitsland, de VS, Groot-Brittannië, Zwitserland, Zweden, België, Noorwegen, Nederland, Denemarken, Oostenrijk, Australië, Maleisië, Griekenland, Tsjechië, Finland, Qatar, Canada en Saoedi-Arabië.

Korte vaartijd

Voor schepen met een vaartijd van minder dan veertien dagen moeten zeevarenden aan boord worden geïsoleerd voor de resterende dagen of in accomodaties die zijn geregeld door de rederijen. Ontscheping is sowieso niet toegestaan als er een vermoeden van een infectie op een schip is.

Een recent onderzoek door de China Shipowners Association van 54 grote Chinese rederijen heeft uitgewezen dat het aantal bemanningsleden op zeeschepen die volgens de regels van het Maritiem Arbeidsverdrag moeten worden afgelost, eind mei de twintigduizend heeft overschreden. Ook elders in de wereld zouden tienduizenden zeevarenden moeten worden afgelost.

Brief aan IMO

Vorige week hebben de International Chamber of Shipping en de International Transport Workers Federation een gezamenlijke brief gestuurd naar de International Maritime Organization (IMO), waarin ze het belang benadrukken van zeevarenden voor de wereldhandel en het in stand houden van toeleveringsketens.