Daarvoor waarschuwt de Amerikaanse kredietbeoordelaar Moody’s in een interview met het Deense ShippingWatch. De Franse rederij meldde twee weken geleden een nettoverlies van 229 miljoen dollar over het afgelopen jaar, bij een totale schuld van achttien miljard dollar en een liquiditeit van 1,6 miljard dollar. De schuld is vorig jaar fors gegroeid door de overname van Ceva Logistics en de invoering van de IFRS-boekhoudregels.

Cfo Michel Sirat zei toen zich daar geen zorgen over te maken vanwege de ‘sterke’ liquiditeit en de uitgestippelde strategie om de schulden stapsgewijs te verlagen. Moody’s wijst er echter op dat die strategie deels is gebaseerd op een stabiele marktomgeving, wat nu allesbehalve het geval is.

Als gevolg van de coronacrisis worden rederijen geconfronteerd met massale vraaguitval en schrappen ze op grote schaal afvaarten. Ook krijgen ze lokaal te maken met een tekort aan beschikbare containers.

Libanese banken

‘We staan aan de vooravond van een een totaal nieuwe situatie. Het zou me niet verbazen als de containermarkt dit jaar stagneert of afneemt’, zei Moody-analist Daniel Harild tegen ShippingWatch. Volgens Harild staat een deel, 225 miljoen dollar, van CMA CGM’s tegoeden op rekeningen van Libanese banken. Die zouden ‘zelfopgelegde kapitaalcontroles’ hebben om te voorkomen dat Amerikaanse dollars het land uit stromen.

De overname van Ceva Logistics vorig jaar, heeft kredietbeoordelaars ertoe aangezet de Franse rederij kritischer te bekijken. Moody’s schreef toen al dat het verwachtte dat het eerste kwartaal zwak zou zijn en dat de resultaten in het tweede kwartaal zouden moeten herstellen. Sirat zei toen dat de schulden beheersbaar waren en dat de liquiditeit van het bedrijf sterk was.

Kredietlijnen

Hij verwees toen onder meer naar de sale-and-lease-back van schepen en de verkoop van een deel van de terminalportefeuille. Daarmee kwam ongeveer 1,8 miljard dollar vrij, genoeg om 75% af te lossen van de leningen die voor de Ceva-acquisitie waren afgesloten. Daarnaast heeft de groep recentelijk een overeenkomst met banken gesloten om kredietlijnen van in totaal 535 miljoen dollar met drie jaar te verlengen.