Doordat de handel met China al een tijdje op z’n gat ligt, komen er minder containers vanuit Azie naar Europa. Andersom bleef de export vanuit Europa wel gewoon doorgaan, waardoor er nu een schreeuwend tekort is aan containers.

De beschikbaarheid van containers in de havens van Rotterdam, Hamburg, Antwerpen, Long Beach en Los Angeles is zelfs op het laagste niveau ooit, zo meldt Container xChange. Dit online platform kan de vraag en het aanbod van containers in de grootste havens ter wereld voor de komende drie weken voorspellen.

Emergency Imbalance Surcharge

Vanwege het gebrek aan boxen voert MSC vanaf 1 april de zogeheten Emergency Imbalance Surcharge in voor de standaardcontainers die vervoerd worden vanuit Nederland, België, Duitsland, Noord-Frankrijk, Schotland, Noord-Spanje en Portugal.

Ook Hapag-Lloyd kondigde onlangs een extra toeslag aan op containers vanuit Europa richting Oceanië. De Peak Season Surcharge wordt vanaf 1 april ingevoerd en bedraagt 150 dollar per teu voor standaardcontainers en 400 dollar voor alle reefers.

Mega carriers

Om het tekort aan dozen op te vullen, heeft MSC heeft onlangs twee mega carriers, de ‘MSC Mia’ en ‘MSC Nela’, van bijna 24.000 teu richting China gestuurd om lege containers op te halen.