Lloyd’s List meldt dat voor een very large crude carrier (vlcc) nu gemiddeld bijna 260.000 dollar per dag betaald wordt, ongeveer drie keer zo veel als een week geleden. Een vlcc is een standaardmaat voor olietankers van 320.000 ton, goed voor twee miljoen vaten ruwe olie.

Absolute uitschieter is de ‘Princess Mary’, die onder voorwaarden is gecontracteerd voor een reis van de Perzische Golf naar India voor 411.000 dollar per dag. Over die voorwaarden wordt nog onderhandeld. Als de overeenkomst doorgaat, betekent dat een verachtvoudiging van het laatste op die route betaalde tarief.

Profiteren

Dat soort tarieven zijn sinds de ‘tankeroorlogen’ tussen Iran en Irak nauwelijks meer gezien. De aanzet van die hausse werd gegeven door Saoedi-Arabische rederij Bahri, die binnen enkele dagen vijftien vlcc’s charterde.

Enerzijds stellen de Saoedi’s daarmee transportcapaciteit veilig, anderzijds kunnen ze bij een stijging van de olieprijs profiteren van de drijvende voorraad op zee. Elke dollar die de olieprijs stijgt, levert immers een voordeel van twee miljoen dollar per schip op.