Nu de World Health Organization (WHO) het coronavirus als een pandemie heeft gekenmerkt en het aantal nieuwe gevallen in Europa en de VS alsmaar toeneemt, zijn de vooruitzichten voor de containervaart alleen maar somberder geworden. Dat stelt Lars Jensen, scheepsanalist en topman van Sea Intelligence Consulting.

Een paar weken geleden sprak hij over een volumedaling van zo’n 1,9 miljoen teu als gevolg van de virusuitbraak. Echter werd toen uitgegaan van het scenario dat het virus in China zou worden ingedamd en het niet op grote schaal zou verspreiden naar de rest van de wereld. Dat het totaal anders is gelopen, is inmiddels bekend.

17 miljard dollar

Het hernieuwde Covid-19-vooruitzicht van de data-analist liegt er niet om. In het ergste geval zou er dit jaar uiteindelijk zeventien miljoen teu uit de vaart worden gehaald. Voor de terminals zou het verlies zo’n tachtig miljoen teu kunnen bedragen. Totaal geschatte financiële schade voor de hele sector: 17 miljard dollar.

‘De situatie is ongekend en veel is nog onduidelijk. Er zijn echter duidelijke overeenkomsten met de financiële crisis van 2008’, aldus Jensen. ‘Het wereldwijde containervolume kromp in 2008 met 10%. Deels kwam dat doordat consumenten de hand op de knip hielden, en deels doordat bedrijven hun activiteiten moesten opschorten vanwege de liquiditeitsproblemen die de crisis met zich meebracht.’

Volgens Jensen is het mogelijk dat deze geschiedenis zich gaat herhalen: ‘Beide fenomenen staan ​​nu op het punt zich wederom voor te doen, aangezien steeds meer landen grote delen van hun openbare en particuliere activiteiten stopzetten. Daardoor blijven mensen thuis en geven ze minder geld uit, waardoor bedrijven direct te maken krijgen met liquiditeitsproblemen.’

Tekort aan containers

Het coronavirus en de daardoor stilgevallen handel met China zorgt eveneens ervoor dat de Chinese havens stampvol met staan containers die nog verscheept moeten worden. Daardoor kampen Europa en de VS juist met tekorten aan boxen, zo blijkt uit recente data van Container xChange.

Container xChange kan de vraag en het aanbod van containers in de grootste havens ter wereld voor de komende drie weken voorspellen. De beschikbaarheid van containers in de havens van Rotterdam, Hamburg, Antwerpen, Long Beach en Los Angeles is op het laagste niveau ooit, zo meldt het online platform.

Rederij MSC heeft twee mega carriers, de ‘MSC Mia’ en ‘MSC Nela’, van bijna 24.000 teu richting China gestuurd om lege containers op te halen en naar de Verenigde Staten te verschepen.

De tweede container carrier ter wereld heeft flink te lijden onder de corona-uitbraak. Twintig schepen van MSC die in China worden uitgerust met scrubbers liggen tenminste honderd dagen langer stil omdat de Chinese scheepswerven flinke vertraging hebben opgelopen.