Dat meldt de Britse scheepvaartkrant Lloyd’s List op basis van een eigen analyse. Daarbij is gekeken naar Shanghai en Yangshan, twee grote container-draaischijven. Daar ging het vorige week om 393 afvaarten, welgeteld één minder dan vorig jaar. Daarin zijn ook stukgoedschepen met containercapaciteit, con/ro-schepen en container barges meegeteld.

In de voorgaande week lag het totaalcijfer van dit jaar zelfs fors boven dat van vorig jaar: 426 tegen 397. Dat lijkt te wijzen op een inhaaleffect ten opzichte van week vier tot en met zeven, toen het aantal afvaarten flink onder dat van vorig jaar lag. Het grootste verschil werd in week vijf geregistreerd: 321 dit jaar tegen 393 vorig jaar.

Ladingpiek

Topman Rodolphe Saadé van CMA CGM zei eerder herstel te zien op de Chinese markt en denkt dat de export snel weer op het normale niveau komt. Hij gaat er van uit dat de komende periode een ladingpiek te zien zal zijn, omdat voorraden na de wekenlange productiestop van een groot aantal Chinese fabrieken weer aangevuld moeten worden.

Intussen daalt het aantal nieuwe Chinese coronabesmettingen in hoog tempo. Vrijdag werden nog maar acht nieuwe besmettingen gemeld, inclusief vijf in Wuhan waar het virus eind vorig jaar voor het eerst werd vastgesteld. Dat is het laagste aantal sinds het land begon met het publiceren van de besmettingscijfers in januari.

Ook in het zwaar getroffen Zuid-Korea lijkt het virus langzaam op de terugweg. Voor het eerst meldde het land meer genezingen dan nieuw besmettingen. Ziekenhuizen hebben vrijdag 177 patiënten ontslagen, terwijl elders 110 nieuwe bestemmingen werden vastgesteld. Het land telt nu 7979 besmettingen. Zeventig mensen zijn aan de gevolgen bezweken.