De Duitse breakbulkrederij heeft kantoren in het Deense Naevsted en Aarhus, maar het bedrijf heeft de sleutels voor beide panden inmiddels ingeleverd bij de curator.

Dit betekent dat de helft van Zeamarine’s Europese kantoren nu gesloten zijn. In februari vroeg het bedrijf ook al faillissement aan voor het kantoor in Bremen. Het hoofdkantoor in Hamburg en het kantoor in Antwerpen zijn nog wel operationeel, wordt bevestigd aan Nieuwsblad Transport door de lokale Zeamarine-filialen.

Reorganisatie

Het is op dit moment niet duidelijk wat de toekomst zal brengen voor de rederij. Het bedrijf is in december met een grootschalige reorganisatie begonnen. Als onderdeel daarvan is een kwart van de vloot afgestoten, de Amerikaanse bedrijfstak verkocht en de helft van de Europese kantoren opgedoekt.

Twee mogelijke scenario’s zijn dat het bedrijf in afgeslankte vorm zal doorgaan of volledig zal worden geliquideerd. De uitkomst hangt waarschijnlijk af van de afspraken die Zeamarine met zijn schuldeisers weet te treffen.

Dat het in Europa gaat om een afslanking is mogelijk. Volgens het Deense vakblad Shippingwatch zijn de Deense kantoren een erfenis van Intermarine, dat in 2018 met Zeaborn fuseerde om Zeamarine te vormen. Intermarine bemachtigde die kantoren in 2012 middels een fusie met het Deense Scan Trans.

Intermarine

De verkoop van de Amerikaanse activiteiten van Zeamarine heeft ertoe geleid dat het merk Intermarine, dat na de fusie met Zeaborn uit de markt verdween, weer nieuw leven is ingeblazen. Een nog niet met naam genoemde investeerder heeft de bedrijfstak overgenomen en de scheepvaartdiensten tussen de Verenigde Staten, Zuid-Amerika en de Caraïben onder naam van Intermarine voort.

Intermarine onderhoudt drie diensten tussen de VS en Zuid-Amerika met negen schepen variërend in laadvermogen van 6.000 tot ruim 11.000 ton. In de markt is positief gereageerd op de rentree van het bedrijf in de markt. Intermarine stond bekend om zijn sterke positie in Amerika.

Beluga Shipping

De reorganisatie van Zeamarine is de grootste zaak in de breakbulkmarkt sinds het faillissement van Beluga Shipping in 2011. Voordat Zeamarine aan zijn reorganisatie begon stond de rederij op de vierde plek in Dynamar’s top tien van multipurpose rederijen.