Dit heeft de beheerder van de route, die onderdeel is van het Russische transportministerie, laten weten. Het overgrote deel van die hoeveelheid – 20,5 miljoen ton – bestond uit aardgas van het Yamal LNG-project van Novatek.

Daarnaast kwam er 7,7 miljoen ton olie uit de Novy Port-ontwikkeling van Gazprom Neft in de Golf van Ob. Nog eens 1,5 miljoen ton erts was afkomstig vanuit de haven van Norilsk Nickel aan de rivier de Yenisei.

Geen alternatief voor Suezkanaal

Heel weinig van die tonnage bestond uit goederen die over het gehele traject van de zesduizend kilometer lange route tussen Oost-Azië en Noordwest-Europa werden vervoerd, wat betekent dat de Noordelijke doorvaart nog nauwelijks als alternatief gezien wordt voor de traditionele route via het Suezkanaal. In totaal maakten 37 schepen de hele reis van Europa naar Azië.

De vorig jaar vervoerde hoeveelheid van 31,5 miljoen ton vertegenwoordigt een groei van bijna 60%. Klimaat- en milieuactivisten waarschuwen al jaren dat het vervoer via de Siberische route nefaste gevolgen met zich meebrengt voor de ecologische ontwikkeling van de regio. Daar is nu ook de Russische rekenkamer bij gekomen.

Die waarschuwt dat de economische plannen van het Kremlin het effect van de klimaatverandering in de regio verergert. In een eerder dit jaar vrijgegeven rapport hekelt de toezichthouder dat de plannen voorbij gaan aan het feit dat ze weliswaar economische groei opleveren, maar ook economische schade vanwege de kosten voor maatregelen om de effecten van klimaatopwarming tegen te gaan. Die zouden in 2030 al 3% van het bbp kunnen bedragen.

Opwarming in Rusland sneller

Het Russische milieu-ministerie waarschuwde in januari van dit jaar dat de opwarming van het klimaat in Rusland tweeënhalf keer zo snel gaat als in andere delen van de wereld. De dreigende ontdooiing van de permafrost, die ongeveer tweederden van de Russische landmassa omvat, zou dat proces nog sterk kunnen versnellen.