Dat zegt het ratingbureau Moody’s in een update over de sector, waarover het Deense ShippingWatch bericht. De Deense containerreus heeft de koers van zijn aandelen in een week tijd met zo’n 13% zien dalen. Daarmee is de beurswaarde van A.P. Møller-Maersk, dat genoteerd is aan de Nasdaq, met ruim twee miljard euro gedaald tot circa 15,5 miljard. Eind vorig jaar was de groep nog bijna twintig miljard euro waard.

Moody’s wijst erop dat Maersk voor ongeveer 30% afhankelijk is van de Chinese markt. Vorige week werd duidelijk hoe hard de containervaart is getroffen door de gevolgen van de Chinese virusuitbraak, toen databureau Alphaliner becijferde dat de afgelopen weken bijna de helft van de afvaarten van China naar Noordwest-Europa zijn geschrapt.

Zuid-Korea

Moody’s suggereert dat de groep niet meer in aanmerking komt voor verbetering van de huidige kredietrating (van Baa3). De Denen hebben het afgelopen jaar op grote schaal activa verkocht en voor meer dan drie miljard aan schulden afgelost, mede om de kredietrating op te vijzelen.

Topman Søren Skou zei vorig week bij de presentatie dat de coronacrisis beslissend zou zijn voor de vraag of de resultaatverwachting (ebitda) van 5,5 miljard dollar voor dit jaar haalbaar is. Sindsdien is de situatie verslechterd, omdat ook Zuid-Korea door de epidemie is getroffen en rederijen ook afvaarten vanuit Koreaanse havens schrappen.

Robuust

Moody’s schrijft verder dat CMA CGM sterk herstel in het tweede kwartaal nodig zal hebben om het naar verwachting zwakke eerste kwartaal te compenseren, ‘om voldoende liquiditeit te behouden’. Eerder al zagen de Fransen zich gedwongen om een deel van hun terminalbelangen te verkopen aan China Merchants, omdat de schulden door de acquisitie van Ceva Logistics te hoog waren opgelopen.

Het meest positief is Moody’s over Hapag-Lloyd: ‘Dankzij sterke prestaties in 2019 zijn de liquiditeit en balans robuust en we verwachten dat de kredietkwaliteit niet verslechtert’. Volgens het ratingbureau is Hapag voor ongeveer een kwart van zijn omzet van China afhankelijk.