Hapag-Lloyd is ’s werelds vijfde grootste container carrier en boekte over heel 2019 een winst voor rente en belastingen (ebit) van 811 miljoen euro. Dat was vorig jaar nog 444 miljoen. Een klein deel hiervan is veroorzaakt door gewijzigde boekhoudregels (31 miljoen), maar lagere kosten en een verbetering van de tarieven waren de belangrijkste pijlers onder de gestegen ebit.

Vorig jaar betaalden klanten aan Hapag-Lloyd een gemiddeld tarief van 1072 dollar per teu. Dat was een jaar eerder nog 1044 dollar. Volgens de rederij is deze stijging veroorzaakt door meer te focussen op winstgevendere routes.

Brandstofprijzen

De verlaging van de kosten werd onder meer veroorzaakt doordat de brandstofprijzen minder hoog waren dan verwacht. Ook waren de uitgaven bij de inlandterminals en achterlandvervoer lager.

Wat wellicht ook meespeelde, was dat Hapag medio 2018 besloot om te snijden in het personeelsbestand. Deze bezuinigingsoperatie heeft vermoedelijk ook een drukkend effect op de uitgaven gehad.

Volume en omzet

Het in Hamburg gevestigde bedrijf wist ook een hoger volume in de boeken te zetten. In 2018 werd nog 11,9 miljoen teu vervoerd. Het afgelopen jaar steeg dit 1,4% naar 12 miljoen teu.

Het gestegen volume en de hogere tarieven zorgden samen voor een betere omzet. De totale opbrengsten kwamen uit op 12,6 miljard euro. Dat was 9% beter dan de 11,6 miljard van het jaar ervoor.