In de eerste officiële verklaring sinds het bedrijf op 18 december een reorganisatie aankondigde, meldt een woordvoerder dat de hervorming van het bedrijf nog lopende is.

Tot dusver heeft Zeamarine zijn Amerikaanse lijndienst-activiteiten verkocht, negen moderne heavy-liftschepen geretourneerd aan hun eigenaar en het eigenaarschap van nog eens tien andere multipurpose schepen overgeplaatst naar HC Chartering, dat in 2016 is door Zeamarine’s eigenaar Zeaborn is overgenomen.

Onduidelijk

Op dit moment is het onduidelijk of het bedrijf volledig wordt geliquideerd of zal doorgaan met een kleinere vloot. In een korte verklaring in december zei een woordvoerder van Zeamarine dat het bedrijf de continuïteit kan garanderen en dat de aandeelhouders zich voor de volle 100% inzetten voor de voortzetting van de rederij.

Zeaborn benadrukt dat de onafhankelijke juridische entiteit Zeaborn Ship Management Group, dat technisch scheepsmanagement voor de bulk-, tanker- en containerschepen levert, niet wordt geraakt door Zeamarine’s surseance. Hetzelfde geldt voor Harper Petersen, dat een vloot van 160 containerschepen exploiteert, aldus een woordvoerder.

Intermarine

Zeamarine werd in augustus 2018 opgericht als een joint venture van de breakbulkrederijen Zeaborn en Intermarine. Die laatste had op dat moment een sterke positie in Noord-, Zuid- en Midden-Amerika, met onder meer een vloot van onder Amerikaanse vlag varende schepen die cabotage in de VS mogelijk maken.

Het merk verdween van het wereldtoneel door de fusie met Zeaborn, maar is nu weer nieuw leven ingeblazen. Zeaborn heeft de Amerikaanse activiteiten verkocht aan een niet-genoemde partij die de Amerikaanse lijndiensten voortzet onder de vlag van Intermarine. Het bedrijf meldde recent dat het om te beginnen drie lijndiensten zal verzorgen met een vloot van tien schepen. Vijf daarvan zijn inmiddels al in gebruik genomen.

Vlootverkleining

Sinds de aankondiging van de reorganisatie zijn er negentien schepen geretourneerd aan hun eigenaren of overgeplaatst naar HC Chartering. Ook is de vlootlijst van Zeamarine’s voorheen 68-schepen tellende vloot voorlopig offline gehaald.

De helft van de afgestoten schepen, negen recent gebouwde en energiezuinige heavy-lift schepen, zijn in bezit van United Heavy Lift (UHL) gekomen. UHL’s managing director Lars Bonnesen zegt desgevraagd geen directe gevolgen voor de markt te verwachten.

‘Vooropgesteld, wij betreuren de situatie bij Zeamarine. Niemand ziet zijn concurrent graag vallen. Wij hebben er wat schepen uit gehaald, maar verder verwacht ik niet dat andere bedrijven ervan profiteren, aangezien de schepen de markt niet verlaten. Ze wisselen enkel van eigenaar’, zegt hij.

Reorganisatie

Zeamarine kondigde in december een grootschalige reorganisatie aan. Voor de uitvoering daarvan is reorganisatiespecialist Sven Lundehn van Alldatax aangesteld als algemeen directeur. Hij vervangt mede-oprichter Jan Henrik Többe, die Zeaborn in 2013 samen met Ove Meyer oprichtte. Meyer verliet de rederij afgelopen zomer al.

In maritieme kringen is Lundehn vooral bekend van het begeleiden van het faillissement van Beluga Shipping, dat aan het begin van de eeuw één van de grootste heavy-lift rederijen ter wereld was. Volgens een woordvoerder van Zeaborn is Lundehn aangenomen om het bedrijf weer op de rails te krijgen en de bedrijfsstrategie te verenigen met de visie van het senior management.