De Chinese noodmaatregelen om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen, hebben hun weerslag op het transport en de overslag van koelcontainers. De Nederlandse reeferspecialist Seatrade schat dat er zo’n 100.000 koelcontainers met verswaren zoals groente en fruit vastzitten in verschillende Chinese zeehavens en het achterland.

Vanwege de congestie is er onder meer in de terminals van Shanghai, Xingang en Ningbo een schreeuwend tekort ontstaan aan reeferplugs, waar de koelcontainers op aangesloten kunnen worden. Daardoor moeten container carriers noodgedwongen uitwijken naar andere havens, met als gevolg flinke vertragingen.

1.250 dollar

De extra kosten die het oponthoud met zich meebrengt, worden door de container carriers in de vorm van toeslagen doorberekend aan hun klanten. Onder anderen Maersk, MSC, CMA CGM, ONE, HMM en Zim hebben ‘congestie-taks’ ingevoerd op reefervervoer richting de eerder genoemde havens, variërend van 1.000 tot 1.250 dollar per container.

‘We raden onze klanten aan om, indien mogelijk, hun producten naar anderen bestemmingen in China te verschepen om de overbelaste havens te vermijden’, aldus Maersk op haar website.