De container carrier SM Line gaat vanaf 1 april, de dag waarop HMM officieel overstapt naar de concurrerende containeralliantie THE Alliance, een samenwerking aan met 2M-oprichters Maersk en MSC.

In een brief aan klanten stelt MSC nadrukkelijk dat de Koreanen geen deel uit gaan maken van 2M. ‘De nieuwe overeenkomst met SM Line staat los van de 2M Vessel Sharing Agreement tussen MSC en Maersk. De diensten van de alliantie en SM Line vullen elkaar aan. Het bestaat uit een combinatie van slotuitwisselingen en slotaankopen tussen de drie partijen’, aldus de Zwitsers-Italiaanse rederij.

SM Line verwacht dat de samenwerking met 2M zal helpen de capaciteit uit te breiden en kosten te besparen op de diensten tussen Azië en de Verenigde Staten.

Top-20

SM Line is onderdeel van de Samra Midas Group, die met het opkopen van onderdelen van de inmiddels failliete rederij Hanjin eind 2016 een nieuwe Zuid-Koreaanse container carrier opzette.

De rederij heeft sinds de oprichting een vloot van zeventien schepen opgebouwd, goed voor een capaciteit van ruim 73.000 teu, en staat op plek 20 in de top-100 van containerrederijen van databureau Alphaliner.