Dat meldt consultancybureau Alphaliner op basis van ingewijden van HMM. Wanneer het schip van de scheepswerf Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) in Zuid-Korea rolt, gaat het de huidige recordhouders, de ‘MSC Gülsün’ en haar vijf zusterschepen, met 208 teu aan capaciteit voorbij.

Het HMM-schip wordt vierhonderd meter lang en kan over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren. Rond eind september volgen er nog zes van deze mega carriers, die voor de Zuid-Koreanen gaan varen op de FE4-dienst tussen Azië en Noord-Europa van THE Alliance, waar de Koreanen vanaf 1 april bij aansluiten.

Goed voorbeeld doet volgen

Naast HMM en MSC kiezen CMA CGM en Evergreen ook voor mega carriers van om en nabij de 24.000 teu en 24 rijen breed. Alphaliner voorspelt dat andere rederijen hun voorbeeld zullen volgen.

Hapag-Lloyd, Cosco en Ocean Network Express (ONE) worden door het databureau genoemd als bedrijven die orders voor deze zogeheten megamaxschepen zouden voorbereiden.