De beursgenoteerde groep zegt dat de investering geen capaciteit aan de markt toevoegt, omdat het om bestaande schepen gaat. Het zijn vlcc’s, olietankers van ongeveer 320.000 ton, die in het laatste kwartaal en het eerste van volgend jaar moeten worden opgeleverd.

‘Ze kunnen dus op de komende belangrijke winter vrachtenmarkt worden ingezet’, aldus Euronav. Wie de schepen oorspronkelijk heeft besteld, zegt Euronav niet.

De rederij exploiteert 64 eigen tankers, waarvan 44 vlcc’s en enkele nog grotere tankers van 440.000 ton. Daarnaast worden er nog zeven schepen langdurig gehuurd (bareboat charter) en worden er tien schepen op basis van een timecharter verhuurd.

Fundamenteel gezond

Topman Hugo De Stoop zegt in een verklaring dat de tankermarkt fundamenteel gezond is ondanks de huidige economische tegenwind als gevolg van corona-epidemie, ‘waarvan wij denken en hopen dat deze tijdelijk zal zijn’.

Volgens hem hebben ‘de huidige verstoringen op de vrachtmarkt Euronav een kans geboden om opportunistisch te zijn’. De rederij financiert de acquisitie uit bestaande kredietfaciliteiten.