Het schip was vertrokken uit de haven van Kotka (Finland) met als volgende bestemming Rotterdam. De ‘OOCL Rauma’ voer 43 kilometer boven Ameland toen het bij de Kustwacht het verlies van de eerste vijf containers meldde.

Drie containers gelokaliseerd

De Kustwacht heeft het hulpschip ‘ETV Guardian’ naar de plek gestuurd waar de containers overboord vielen. Ook heeft de Kustwacht een vliegtuig ingezet om de lading te vinden.

Tekst loopt door onder foto’s.

De bemanning van het vliegtuig meldde enige tijd later dat het twee gesloten containers en een open container zag drijven. ‘Daaruit dreven mogelijk papieren rollen’, meldt de Kustwacht op Twitter. Dat bleek later ook uit een foto die is verspreid (zie onder). Het vliegtuig keerde dinsdagavond terug naar Schiphol.

Het hulpschip was ter plaatse voor beeldvorming en voor het lokaliseren van containers en het waarschuwen van de scheepvaart. Door technische problemen moest de ‘ETV Guardian’ later weer terug naar de haven van Den Helder.

Tekst loopt door onder foto.

Meer containers verloren

Aan het begin van de nacht van dinsdag op woensdag verloor het schip nog eens twee containers. Dit gebeurde op zestig kilometer ten noordwesten van Terschelling. De kustwacht heeft aan de scheepvaart een bericht gestuurd over de laatst bekende positie van de containers.

De ‘OOCL Rauma’ had dinsdagavond in Rotterdam aan moeten komen, maar woensdagochtend lag het schip nog stil op zee. De kapitein heeft verklaard dat het geen gevaarlijke lading aan boord heeft.

Tekst loopt door onder afbeelding.

MSC Zoe

Iets meer dan een jaar geleden vielen er boven de Waddeneilanden 342 containers overboord van de ‘MSC Zoe’. Dit zorgde voor zeer veel schade aan de natuur. Nog steeds zijn niet alle containers gevonden. Ook wordt nog gesteggeld over het betalen van de opruimkosten.

Sinds het ongeval met de ‘Zoe’ heeft de Kustwacht het beleid om schepen te waarschuwen voor extreme weersomstandigheden. Deze waarschuwing geldt bij golfhoogten vanaf vijf meter en bij slecht weer, maar geldt alleen voor schepen langer dan driehonderd meter en breder dan veertig meter.

Tekst loopt door onder foto.

De ‘OOCL Rauma’ is vanwege de relatief beperkte lengte van 179 meter niet opgeroepen, meldt de Kustwacht. Het schip vaart onder Nederlandse vlag en heeft een capaciteit van 1425 teu.

Tekst loopt door onder tweet.

Politiek

Door het overboord vallen van de zeven containers van de ‘OOCL Rauma’ is de discussie over het varen langs de Wadden weer opgelaaid in de politiek. Diverse Tweede Kamerfracties willen dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) meer doet om het gebruik van de zuidelijke route bij de Waddeneilanden af te sluiten voor de scheepvaart.

Nederland kan dit niet op eigen houtje beslissen, maar kan wel een verzoek doen bij de International Maritime Organization (IMO). Diverse partijen willen daarom dat Van Nieuwenhuizen, samen met Duitsland een verzoek indient bij de IMO om deze route te mogen afsluiten, meldt regionale omroep RTV Noord. Of de minister hiertoe daadwerkelijk stappen gaat zetten, is nog niet bekend.