Al decennia vaart er tussen Vlissingen (Walcheren) en Breskens (Zeeuws-Vlaanderen) een veerpont. Onder andere forenzen die op het ene deel wonen en op het andere deel werken, maken hier volop gebruik van. Maar de twee schepen op deze dienst zijn niet altijd in de vaart, bijvoorbeeld vanwege reparatiewerkzaamheden, met alle gevolgen van dien voor de gebruikers.

Je zou natuurlijk extra schepen kunnen kopen. Maar Hessing, raadslid in de gemeente Terneuzen en bestuurslid van Waterschap Scheldestromen, pakt het graag wat rigoureuzer aan. Tegen Omroep Zeeland zegt hij wel heil te zien in de aanleg van een dam tussen Vlissingen en Breskens.

Daarop zou een verbindingsweg moeten komen tussen beide Zeeuwse plaatsen, die hemelsbreed ongeveer zeven kilometer uit elkaar liggen. Met de bouw zou in 2050 kunnen worden begonnen. Bijkomend voordeel volgens de politicus is dat je met zo’n dam meteen gewapend bent tegen de stijging van de zeespiegel. Kortom, je slaat twee vliegen in één klap.

Scheepvaart naar Antwerpen

Maar hoe moet het dan met het passerende scheepvaartverkeer, bijvoorbeeld richting de haven van Antwerpen? Daar heeft Hessing zeker aan gedacht. De dam moet enkele sluizen krijgen, evenals een bedrijventerrein en een overslagterminal.

Op die terminal kunnen dan bijvoorbeeld de containers met bestemming Antwerpen worden overgeslagen op andere, kleinere schepen die kunnen pendelen tussen de dam en de Antwerpse haven. De lading voor de gehele Antwerpse haven kan best gebundeld worden op de dam.

Dat de haven van Antwerpen in totaal tientallen kilometers kade heeft, ziet Hessing blijkbaar niet als een bezwaar. Kortom, aan alles is gedacht. En als de financiering niet helemaal rond komt, kan Hessing misschien aankloppen bij de Rotterdamse haven. Die ziet de dam vast wel zitten….