De noodmaatregelen om verdere verspreiding te voorkomen van het virus dat eind december uitbrak in de Chinese miljoenenstad Wuhan, zullen een behoorlijke impact hebben op de vervoerssector. Zo werden fabrieken in China stilgelegd en de vakantieperiode rondom het Chinese nieuwjaar verlengd.

Analistenbureau Alphaliner verwacht daardoor een volumedaling in Chinese havens en in Hongkong van meer dan zes miljoen teu in het eerste kwartaal. Op basis van cijfers van het aantal containerschepen dat belangrijke Chinese havens aandoet, constateert de firma sinds 20 januari een daling van 20%. Grote rederijen als Maersk, MSC en Hapag-Lloyd hebben al aangekondigd een aantal afvaarten naar China in februari te annuleren. Alphaliner verwacht dat deze trend zich doorzet tot medio maart.

Deze lezing wordt onderstreept door Sea Intelligence. Het consultancybureau meldt dat er in een vrij korte tijd er 31 afvaarten zijn gecanceld op de trans-Pacifische route en tussen Europa en Azië vanwege de virusuitbraak. Op de trans-Pacifische route zijn ongeveer 21 afvaarten geannuleerd, wat neerkomt op 198.500 teu aan capaciteit. Tussen Azië en Europa werden tien reizen afgelast, goed voor 151.500 teu.

Omzetverlies

Vanwege de verminderde export naar China verwacht het consultancybureau een terugval van 300 tot 350 duizend teu aan capaciteit per week. ‘Ervan uitgaande dat het tarief voor een container rond de duizend dollar ligt, kan dat leiden tot een wekelijks omzetverlies van 300 tot 350 miljoen dollar’, aldus het onderzoeksbureau.

De luchtvrachtsector voelt eveneens de gevolgen van de coronacrisis. Luchtvaartmaatschappijen hebben hun vrachttarieven vanuit Europa naar China met 400 tot 600% verhoogd nu door het virus meer dan de helft van de capaciteit tussen Europa en China is weggevallen. Dat stellen expediteurs zoals het Duitse Quick Cargo Service, Emo-Trans en het Amerikaanse Flexport.

Het tarief, dat gemiddeld nu op 1 euro per kilo zou moeten liggen, is in nauwelijks een week omhoog geschoten naar zes euro, aldus directeur Stephan Haltmayer van Quick Cargo tegen de Duitse vakmedia. Wie goederen zo snel mogelijk in China wil krijgen, moet toptarieven betalen, zegt hij. Tegelijkertijd is er voor veel lading nauwelijks capaciteit beschikbaar en stapelt het zich langzamerhand op in de loodsen van de expediteurs.

Tarieven verder omhoog

Nu de Chinese fabrieken geleidelijk weer opengaan, zal de vraag naar capaciteit van en naar China verder stijgen, aldus de expediteurs. Dat zal de prijzen verder opdrijven, aangezien er weinig zicht is dat passagiersmaatschappijen hun dienstregeling snel herstellen.

Sommige expediteurs verwachten rond april een normalisering van de vliegroosters als de meeste luchtvaartmaatschappijen de zomerdienstregeling introduceren. De verwachting is dat de markt dan ook hoofdzakelijk is toegewezen op chartervluchten van vrachtmaatschappijen, die maar een deel van het capaciteitsverlies kunnen compenseren.