Het aan de ketting gelegde schip is een zusterschip van de ‘YM Efficiency’, die in juni 2018 meer dan tachtig containers verloor voor de kust van Newcastle, ten noorden van Sydney. De Taiwanese rederij heeft indertijd wel de kosten van de schoonmaakoperatie vergoed, maar wil niet betalen voor de vervolgkosten.

Daarbij gaat het onder meer om de kosten voor het opsporen en bergen van ongeveer zestig containers. Zestien containers zijn nog niet teruggevonden. Op verzoek van de Australian Maritime Safety Authority (Amsa) houden de autoriteiten de ‘YM Eternity’ nu gegijzeld om Yang Ming tot betaling te dwingen.

Weigering

Volgens Australische media is het voor het eerst dat Amsa een schip en diens bemanning laat gijzelen. Directeur Mick Kinley verdedigde die actie met de woorden ‘dat onze oceaan niet de prijs van de vervuiling moet betalen, maar Yang Ming’. Hij zei dat het besluit is genomen omdat de rederij en diens verzekeraars ‘bij voortduring hebben geweigerd om de betaling voor de saneringsoperatie te bespreken’.

Advocaten van Yang Ming betoogden dat de resterende containers in diep water liggen en dat de milieuwinst niet opweegt tegen de kosten. Ze vinden dat de containers moeten blijven waar ze zijn. Amsa heeft een bergingsbedrijf gecontracteerd, dat waarschijnlijk volgende maand aan de operatie begint.

Lees ook: Schip van Yang Ming verliest 83 containers