Richard Seeg wordt de nieuwe ceo van het bedrijf. Hij werkte voor de fusie met Zeaborn al lange tijd bij Intermarine en fungeerde sinds de overname als Director Americas bij Zeamarine.

Seeg vertelde media recent dat Intermarine zal worden beheerd door de het holdingbedrijf Industrial Maritime Carriers, maar dat het nog niet duidelijk wie de eigenaar van die holding zal worden.

Intermarine zal tien schepen met een laadvermogen van ongeveer achtduizend ton exploiteren op routes tussen de VS, de Caraïben en Zuid-Amerika. Volgens het huidige vaarschema heeft het bedrijf inmiddels vijf schepen in zijn vloot: de ‘ZEA Ace’, ‘ZEA Ama’, ‘ZEA Color’, ‘ZEA Confidence’ en ‘Industrial Future’.

Drie diensten

De rederij onderhoudt drie diensten, NCSA, WCSA en ESCA. De dienst North Coast South America (NCSA) biedt wekelijkse afvaarten en is opgezet als een flexibele breakbulkdienst tussen Colombia, Venezuela, Trinidad, Guyana, Mexico, de Caraïben en Midden-Amerika. Het biedt ook tweewekelijkse reizen naar Suriname aan.

De dienst Westkust Zuid-Amerika (WCSA) is gefocust op het transport van projectlading, containers, graan en andere bulkgoederen en biedt afvaarten tussen de Verenigde Staten, Ecuador, Peru en Noord-Chili.

Ten slotte lanceert Intermarine ook een East Coast South America-dienst (ECSA) die loopt van de Amazone tot de punt van Argentinië. ‘Al dertig jaar vertrouwden talloze bedrijven op ons brede bereik in deze regio’, merkt het bedrijf op.

Volgens het vaarschema van Intermarine vertrok de eerste afvaart van de NCSA-dienst vorige week al vanuit Houston, de belangrijkste aanloophaven van het bedrijf in de VS. Voor de WCSA- en ECSA-diensten zijn de eerste reizen gepland op respectievelijk 13 en 14 februari.

Zeamarine

Intermarine was lange tijd één van de grootste zware-ladingrederijen ter wereld en had een sterke positie in de Verenigde Staten dankzij zijn grote vloot van onder Amerikaanse vlag varende schepen en zijn multipurpose terminal in Houston.

In 2018 fuseerde het bedrijf met snelgroeier Zeaborn om Zeamarine te vormen, dat tot voor kort de op drie na grootste multipurpose rederij ter wereld was. Zeamarine was in eerste instantie opgezet als een joint venture van Zeaborn en Intermarine, maar slechts een halfjaar later kocht Zeaborn Intermarine uit.

Snelle groei

De snelle groei van Zeamarine, dat in zes jaar tijd van nieuwkomer naar top-4 speler ging, heeft het bedrijf echter ingehaald. In december kondigde de rederij een reorganisatie aan. Als onderdeel daarvan is het management, inclusief mede-oprichter Jan Henrik Többe, vervangen door Sven Lundehn, de insolventie-expert die in 2011 het faillissement van Beluga Shipping begeleidde.

Tot dusver heeft Zeamarine als onderdeel van de reorganisatie tenminste al zeventien schepen geretourneerd aan hun eigenaren en dus de Amerikaanse bedrijfstak afgestoten. Het is onduidelijk of er verdere maatregelen volgen. Het bedrijf geeft geen commentaar gedurende het reorganisatieproces.