Dit meldt de Britse scheepvaartkrant Lloyd’s List. Het voorstel komt van de Duitse Jutta Paulus van de Groenen. Zij is rapporteur voor het zogenoemde Monitoring, Reporting and Verification (MRV)-systeem, dat vorig jaar is ingevoerd. Op grond daarvan zijn schepen van meer dan vijfduizend ton die door Europese wateren varen, verplicht een CO2-boekhouding bij te houden.

40% lager in 2030

Volgens het voorstel van Paulus zou de CO2-uitstoot door zeeschepen in 2030 met 40% verlaagd moeten zijn ten opzichte van 2018. Dat gaat veel verder dan de huidige wereldwijde IMO-doelstelling. Die beoogt een reductie van 50% in 2050 ten opzichte van 2008. Die doelstelling is met name veel softer omdat de wereldeconomie in 2008 piekte en de CO2-uitstoot dus ook.

Redersorganisaties verzetten zich echter met hand en tand tegen wat ze omschrijven als ‘nationale en Europese koppen’ op internationale regelgeving. Onder het MRV-systeem vallen zo’n vijfduizend schepen.

Volgens de Europese databank Thetis-MRV, waarin de CO2-uitstoot van de betrokken schepen wordt bijgehouden, werd er in 2018 bijna 140 miljoen ton uitgestoten. Als het aan Paulus ligt, gaat dat in 2030 dus naar zo’n 85 miljoen ton.