Uit een nieuw rapport van de organisatie, die misstanden op de sloopstranden aan de kaak stelt, blijkt dat 469 van de 657 gerecyclede schepen werden gesloopt op strandwerven in Bangladesh, Pakistan of India. De schepen worden het strand opgevaren (‘beaching’) en daar uit elkaar gehaald.

De meest populaire bestemming was Bangladesh, dat onder meer berucht is vanwege de erbarmelijke arbeidsomstandigheden. Van de 26 doden die Shipbreaking Platform registreerde, vielen er 24 in Bangladesh. De werkzaamheden vinden daar voornamelijk plaats in Chattogram, voorheen bekend als Chittagong. In India telde het platform twee doden.

Evergreen is ‘worst corporate dumper’

Evergreen krijgt van de ngo de award voor ‘worst corporate dumper’. De Taiwanese rederij zou elf schepen hebben laten slopen op de omstreden stranden volgens het Shipbreaking Platform. Overigens ligt het verhaal volgens Evergreen een stuk genuanceerder.

‘Evergreen laat geen schepen ontmantelen. Schepen die uit de vaart gaan worden verkocht. De koper moet garanderen dat sloop uitsluitend op gecertificeerde yards gebeurt. De koper heeft uiteindelijk de schepen in deze gevallen naar een niet gecertificeerde yard gebracht. Het is dus heel kort door de bocht om te stellen dat Evergreen schepen dumpt op sloopstranden’, licht Jacqueline van de Wetering, Senior Vice President van de Nederlandse afdeling van Evergreen toe.

Maersk

Verder liet marktleider in de lijnvaart Maersk volgens het Shipbreaking Platform in 2019 minstens vier schepen in het Indiase Alang slopen: ‘Cecilie’, ‘Claes’, ‘Clara’ en ‘Thomas’, die tot de zomer van 2018 onder de Deense vlag voeren.

Momenteel onderzoekt het Deense bureau voor milieubescherming of Maersk hiermee de Europese scheepssloopregels heeft overtreden. Die vereisen dat een schip onder een EU-vlag ontmanteld wordt op een door Brussel gecertificeerde werf. Europese reders kunnen de EU-regelgeving omzeilen door een schip eerst om te vlaggen en daarna pas voor sloop te verkopen. De rederij ontkent iets verkeerd te hebben gedaan.

‘Yetagun’

Ook Nederlandse bedrijven maken gebruikt van de Aziatische sloopstranden. Uit onderzoek van het tv-programma Zembla blijkt dat SBM Offshore vorig jaar een ernstig vervuilde tanker, de ‘Yetagun’ heeft laten slopen op het strand van India, hoewel het Nederlandse bedrijf werd gewaarschuwd voor dodelijke gezondheidsrisico’s.