Er vertrekken nu al minder vrachtvliegtuigen en goederentreinen uit China. ‘Alleen de zeeschepen varen allemaal nog, maar ook daar kun je komende week problemen verwachten’, zegt De Jong tegen de NOS.

Volgens hem is het twijfelachtig of de schepen geladen kunnen worden. ‘De fabrieken in China zijn afgelopen jaren steeds meer naar het binnenland verplaatst. Maar een groot deel van het binnenlands vervoer ligt ook plat. Dus het is nog maar de vraag of de schepen ook geladen kunnen worden.’

Gevolgen

De Jong verwacht dan ook dat de aanvoer van goederen van China via de Rotterdamse haven, waar veel Chinese goederen worden overgeslagen, de komende tijd minder zal worden. Hoe groot de gevolgen echt gaan zijn, is volgens de expert nog moeilijk in te schatten.

‘De wereldwijde logistiek is zo ingewikkeld. Soms worden gevolgen pas maanden later duidelijk’, zegt De Jong. ‘Een paar jaar geleden was er bijvoorbeeld een overstroming in Thailand waardoor er fabrieken dichtgingen. Maanden later werden daardoor de geheugenkaarten bij de Media Markt duurder omdat er tekorten waren.’