Vooralsnog was alleen bekend dat de samenwerking vanaf maart van start gaat en betrekking heeft op diensten tussen Azië en Noord-Europa. Hapag heeft nu naar buiten gebracht om welke diensten en havens het gaat.

De nieuwe FE6-dienst maakt gebruik van de AE2/Swan-service, die directe calls heeft vanuit Noord-China naar de Noord-Europese havens van Antwerpen, Rotterdam en Felixstowe. De FE7-dienst biedt slots aan op de AE5/Albatross service van 2M, die de havens van het Deense Aarhus en Zweedse Gothenburg aandoet.

Hapags FE8-dienst neemt slots over op de 2M’s AE10/Silk service die rechtstreekse afvaarten aanbiedt naar het Poolse Gdansk. Via de AE10/Silk kan de Duitse rederij voortaan ook in de Zuid-Koreaanse haven Kwangyang laden.

De overeenkomst is opvallend, omdat Hapag-Lloyd onderdeel uitmaakt van een andere, concurrerende, alliantie dan Maersk en MSC. De twee laatstgenoemde rederijen zijn verenigd in 2M, terwijl Hapag onderdeel is van The Alliance, samen met ONE en Yang Ming. Vanaf 1 april komt daar Hyundai Merchant Marine (HMM) bij, die tot dan deels gelieerd is aan de 2M-alliantie.

CO2-reductie

Hapag-Lloyd maakte eveneens bekend dat een van haar schepen, de ‘Montreal Express’ (4402 teu), op een nieuw soort biobrandstof test die wordt gebunkerd in Rotterdam. De zogeheten B20 bestaat voor 80% uit zwavelarme stookolie en 20% biodiesel op basis van hergebruikte bakoliën en vetten uit de horecabranche. B20 genereert volgens de rederij 90% minder CO2-uitstoot ten opzichte van conventionele brandstoffen.

‘Eind dit jaar willen we onze CO2-uitstoot met 50% hebben verminderd ten opzichte van 2008. Biobrandstoffen zoals B20 kunnen ons helpen dit doel te bereiken’, aldus Jörg Erdmann, directeur duurzaamheidsmanagement van Hapag-Lloyd. Als de test succesvol uitpakt, gaan in de toekomst meer schepen van Hapag op deze brandstof varen.