Dat gebeurt om het schip met vijf meter te kunnen verlengen, door er een nieuwe middensectie in te zetten. Dat is inmiddels gebeurd. Het schip wordt ook nog eens 2,4 meter breder, door er aan beide kanten 1,2 meter brede zijkasten aan vast te lassen.

31 nieuwe secties

In totaal worden er 31 nieuwe secties van in totaal 650 ton nieuw staal aan de ‘Eidsvaag Opal’ toegevoegd. Ook komen er vijf kranen en een losinstallatie op. Daar staat tegenover dat er driehonderd ton aan ‘overbodige scheepsconstructie’ weg wordt gesloopt. Die grotere lengte en breedte zijn nodig om er een geavanceerd opslag- en mengsysteem met transportbanden in te kunnen bouwen.

Die bestaat uit ruim dertig verticale tanks, vergelijkbaar met boerderijsilo’s, waarin verschillende soorten visvoer worden vervoerd. Via transportbanden en een menginstallatie kan zo per ‘fish farm’ de samenstelling van het voer bepaald worden. Daarnaast komt er een gewoon ladingruim, waarin big bags met kleinere hoeveelheden voer vervoerd worden.

Tekst loopt door onder foto.

Alles bij elkaar kan er 2.800 ton visvoer per keer worden vervoerd. Daarmee wordt de ‘Eidsvaag Opal’ het grootste schip in zijn soort ter wereld, zegt DSAm-directeur Tjeerd Schulting. Hij is bijzonder ingenomen met het project.

‘Het is voor onze werf niet alleen het grootste project van het jaar, het is ook zeer innovatief. Ook voor Eidsvaag is het nieuw en het is aan ons om ervoor te zorgen dat het concept gaat werken’, zegt hij. De verbouwing gaat nog maanden duren, maar moet voor de zomervakantie worden afgerond.

‘World Opal’

Vidar Eidsvaag, eigenaar van de gelijknamige rederij, zegt mede voor Damen te hebben gekozen omdat de Nederlandse scheepsbouwer al met het schip bekend was. Dat kan kloppen: de toekomstige visvoerboot is in 2013 door Damen gebouwd als het platform supply vessel ‘World Opal’. Die maakte deel uit van een serie van zes voor het eveneens Noorse World Wide Supply.

Tekst loopt door onder foto.

Dat bouwjaar verklaart meteen waarom het schip nu wordt omgebouwd. In 2014 stortte de offshoremarkt in door de val van de olieprijs en ontstond er een enorm overschot aan platform supply vessels. De eerste vier waren toen op basis van een langlopend timecharter verhuurd aan het Braziliaanse Petrobras. De resterende twee, waaronder de ‘Opal’, werden via de sportmarkt op de Noordzee ingezet.

Onbemand varen

Vorige week werd overigens bekend dat Eidsvaag ook ambitieuze plannen heeft met zijn ‘Pioner’, eveneens een visvoerboot. Die wordt de komende jaren ook omgebouwd, maar dan om volledig autonoom, onbemand dus, zijn rondjes langs de Noorse zalmkwekerijen te kunnen maken. De Europese Unie steunt dit initiatief in het kader van het onderzoeksproject Autoship met vele miljoenen subsidiegeld.