Tijdens het vierde kwartaal boekte Euronav een nettowinst van 160,8 miljoen dollar, maar op jaarbasis blijft daarvan slechts 118,9 miljoen over. Politieke spanningen, vooral in het Midden-Oosten, joegen de vrachttarieven in december 2019 en januari 2020 omhoog, tot soms 300.000 dollar per dag voor een mammoettanker. Euronav houdt er wel rekening mee dat die hoge tarieven slechts een tijdelijk verschijnsel blijken.

Atlantische routes

De verlenging van de productievermindering in de Opec-landen zal volgens topman Hugo De Stoop verwaarloosbaar zijn voor de tankermarkt, dankzij de langere handelsroutes met meer tonmijlen. Dit zijn vooral routes van het Atlantische gebied (Golf van Mexico, Brazilië en het nieuwe Johan Sverdrup-veld in Noorwegen) naar Oost-Azië.

Ook de uitvoer van schalieolie uit de Verenigde Staten stuwde de tankermarkt omhoog. De eerste fase van het recente handelsakkoord tussen de Verenigde Staten en China vereist dat China voor meer dan 50 miljard dollar energieproducten aankoopt, inclusief ruwe olie. Maar de mogelijk verdere verspreiding van het coronavirus kan misschien roet in het eten gooien.

Marktverstoring

Een andere potentiële marktverstoring, schepen die de wereldwijde vloot verlaten voor de retrofitting van scrubbers, bleek minder impactvol dan verwacht, doordat de helft van de in 2019 geplande 98 retrofittings werd uitgesteld tot in 2020.

Het lage aantal bestellingen van nieuwe tankerschepen wereldwijd heeft een gunstige impact op de rentabiliteit van de bestaande vloot. ‘Het algemene leeftijdsprofiel van de wereldwijde tankervloot keert dit jaar terug naar een meer doorsneeniveau. Dit betekent dat indien de vrachtmarkt zwakte zou vertonen, er voldoende schepen voor recyclage in aanmerking komen. Daarmee zou het aantal beschikbare schepen voor het transport van ruwe olie dalen.’

Vooruitzichten 2020

Tot vandaag heeft de vlcc-vloot van Euronav in de Tankers International Pool in 2020 ongeveer 89.200 dollar per dag verdiend en is ze 60% van de beschikbare dagen vastgelegd. De suezmax-vloot van Euronav – die op de spotmarkt handelt – heeft gemiddeld ongeveer 57.500 dollar per dag verdiend, met 51% van de beschikbare dagen vastgelegd.

De Antwerpse tankerrederij heeft tegen competitieve prijzen voldoende laagzwavelige brandstof gekocht om in 2020 aan al haar operationele verplichtingen te kunnen voldoen. Ze vermoedt wel dat de IMO 2020-regelgeving op korte termijn de wereldwijde scheepvaart verstoort.