De negen milieuvriendelijke zware-hefschepen hebben elk een laadvermogen van 14.100 ton en zijn dankzij hun twee 450 ton sterke kranen in staat om ladingen tot 900 ton te hijsen. De meeste van de negen schepen zijn nog maar net te water gelaten en hebben de bouwjaren 2018 of 2019. Ze varen onder de Portugese vlag.

‘De negen nieuwe F900-schepen zijn een perfecte match met ons duurzaamheidsbeleid’, zegt algemeen directeur en mede-eigenaar van UHL Lars Rolner. ‘Ons doel is om de totale carbon footprint van onze vloot te verkleinen, terwijl we tegelijkertijd het scheepsaanbod uitbreiden.’

De nieuwe schepen zijn daarin een belangrijke troef, meldt de rederij. Hun CO2-uitstoot ligt volgens UHL 30 tot 50% lager in vergelijking met andere, soortgelijke heavy-lift schepen.

Na de overname zullen de schepen over de wereld varen als de ‘UHL Falcon’, ‘UHL Fast’, ‘UHL Fame’, ‘UHL Flash’, ‘UHL Focus’, ‘UHL Fortune’, ‘UHL Frontier’, ‘UHL Fusion’ en ‘UHL Future’.

Kleinere schepen

Naast de negen nieuwe schepen heeft UHL ook twee andere Zeamarine-schepen overgenomen, de ‘Zea Mahaweli’ en ‘Zea Kelani’, die worden omgedoopt tot ‘Veronica’ en ‘Valentina’. Deze in 2010 gebouwde schepen hebben een laadvermogen van 12.346 ton en kunnen tot 160 ton heffen in tandembedrijf. Beide schepen gaan varen op de West-Afrikaanse dienst van het bedrijf die het in samenwerking met Marguesa uitvoert.

Aanvullend neemt UHL in februari neemt ook nog het heavy-lift schip ‘BBC Spring’ over, dat eigendom is van Briese Schiffahrt, maar momenteel nog in dienst van BBC Chartering is. Dit in 2010 gebouwde schip heeft een draagvermogen van 16.500 ton en kan 800 ton hijsen.

BBC Chartering heeft ondertussen ook bevestigd dat het Zeamarine-schepen heeft overgenomen. Het betreft het zes schepen van 12.500 dwt met een hijsvermogen van 500 ton, die net als de schepen van UHL op basis van charterovereenkomsten in de vloot zijn opgenomen.

Bij elkaar opgeteld heeft Zeamarine tot nu toe dus al zeventien schepen teruggebracht naar hun eigenaren. Dat is een kwart van diens vloot die vóór de transacties 67 schepen telde.

Reorganisatie Zeamarine

De in Bremen gevestigde rederij Zeamarine is schepen aan het lozen om het hoofd te bieden aan de financiële problemen van het bedrijf. Zeamarine is in vijf jaar uitgegroeid tot de op drie na grootste rederij van multipurpose schepen, maar eind 2019 bleek dat het bedrijf de snelle groei niet kon behappen. De financiën van de rederij lijden onder de hogere chartertarieven en tegenvallende vrachttarieven.

In december kondigde het bedrijf daarom een grootschalige reorganisatie aan. Voor de uitvoering daarvan is reorganisatiespecialist Sven Lundehn van Alldatax aangesteld als algemeen directeur. Lundehn is in maritieme kringen vooral bekend van het begeleiden van het faillissement van Beluga Shipping, dat aan het begin van de eeuw één van de grootste heavy-lift rederijen ter wereld was.

Lundhen vervangt cco Dominik Stehle en mede-oprichter en managing partner Jan Henrik Többe, die beiden het bedrijf hebben verlaten. Mede-oprichter Ove Meyer verliet de rederij afgelopen zomer al.

Continuïteit

In een korte verklaring in december zei Holger Römer van Zeamarine dat het bedrijf de continuïteit kan garanderen en dat de aandeelhouders zich voor de volle 100% inzetten voor de voortzetting van de rederij.

Lundehn is aangesteld als directeur om het bedrijf weer op de rails te zetten en de bedrijfsstrategie af te stemmen op de visie van het senior management, aldus de woordvoerder.