Dat blijkt uit het jaaroverzicht van het Londense Dryad Global, dat beveiligingsdiensten levert en een informatiedienst over piraterij onderhoudt. Behalve in de twee genoemde regio’s volgt het bureau de situatie voor de kust van Libië, die van Venezuela en in Zuidoost-Azië op de voet.

The Ransom Business

Dryad omschrijft de Golf van Guinee als ‘The Ransom Business’ omdat het aantal kidnappingen en gijzelingen er vorig jaar sterk is toegenomen. Het bureau constateert dat er een verschuiving is opgetreden van ‘gewone’ piraterij, die vooral is gericht op diefstal en beroving, naar deze veel zwaardere vormen van criminaliteit.

Vooral de Exclusieve Economische Zone van Nigeria, die zich 200 mijl (370 kilometer) in zee uitstrekt, is inmiddels berucht. Doordat de Nigeriaanse overheid nauwelijks in staat is om toezicht te houden in het enorme gebied, hebben piraten er praktisch vrij spel. Dat resulteerde vooral in de tweede helft van het jaar enkele keren in kidnapping van complete bemanningen.

Losgeld

In de meeste gevallen zijn die binnen enkele weken ongedeerd vrijgelaten. Het ligt voor de hand dat de betrokken partijen, de scheepseigenaar en/of de beheerder, losgeld hebben betaald, maar daarover worden nooit mededelingen gedaan. Ook Dryad zwijgt er in alle talen over. In totaal zijn er vorig jaar 24 gevallen van kidnapping in de regio gerapporteerd, tegen vier in de rest van de wereld.

Ondanks de aanhoudende burgeroorlog in Yemen, dat aan de Rode Zee en de Golf van Aden ligt, en de gespannen situatie rond de Perzische Golf en de Straat van Hormuz, is het aantal gevallen van piraterij in die regio fors gedaald. Er werden slechts zeven gevallen van beroving en zes ‘approaches’ gemeld. Daarnaast werden twee schepen aangevallen en werd er een gijzeling gemeld.