Grootste ontvangers zijn Kongsberg, leverancier van allerhande navigatie- en communicatiesystemen, en de Noorse tak van motorenfabrikant Rolls-Royce Marine. Ze kunnen respectievelijk 6,7 en 8,5 miljoen euro tegemoet zien. Het Noorse onderzoeksinstituut Sintef krijgt anderhalf miljoen.

Ze werken gezamenlijk aan een project om het bestaande schip ‘Eidsvaag Pioner’ autonoom te kunnen laten varen. Dat vaart langs de Noorse fjordenkust en levert visvoer af bij zalmkwekerijen. Het is niet duidelijk vanaf wanneer het schip dat onbemand moet kunnen doen.

Tekst loopt door onder foto.

België

Daarnaast krijgen de Belgische Pallet Shuttle Barge van Blue Line Logistics en vaarwegbeheerder De Vlaamse Waterweg subsidie voor onderzoek naar autonoom varen. Daarbij gaat het om veel lagere bedragen, respectievelijk 730.000 en 135.000 euro.

Kongsberg heeft het goede nieuws gevierd aan boord van de ‘Eidsvaag Pioner’. Daar zei topman Egil Haugsdal van Kongsberg Maritime dat het Autoship-project de leidende positie van Noorwegen in de ontwikkeling van autonoom varen verder versterkt. Kongsberg heeft daar hoge verwachtingen van en voorspelt dat zowel de binnenvaart- als de shortseamarkt de komende jaren gaan ‘exploderen’.

Volgens onderwijsminister Iselin Nybø is de internationale race al begonnen. Volgens haar verbetert autonoom varen de veiligheid, de efficiency en de duurzaamheid van zowel maritiem vervoer als van viskwekerijen.