Volgens Kotug was het twintig jaar oude schip onderweg van Maputo (Mozambique) naar Mombassa (Kenia), toen het te kampen kreeg met een ‘verwoestende’ brand in de machinekamer. Dat gebeurde op ongeveer vijftig mijl voor de kust van Nacala, Mozambique.

Stuurloos

Volgens Kotug wist de bemanning de brand weliswaar op eigen kracht te blussen, maar was het onder de vlag van de Marshall Eilanden varende schip stuurloos geworden en was het in de zware deining niet te beheersen.

De Kotug-slepers ‘RT Spirit’ en ‘RT Magic’, die in de buurt waren, zijn erin geslaagd de zwalkende ‘Em Oinousses’ op sleeptouw te nemen en de haven van Nacala binnen te slepen. Volgens Kotug konden alle 25 bemanningsleden daar veilig van boord.

Ramp voorkomen

Kotug-topman Ard-Jan Kooren zegt blij te zijn dat de twee slepers een mogelijke ramp voor het schip, de bemanning en het milieu hebben voorkomen en trots dat de bemanningen adequaat hebben gereageerd op de noodsignalen van de ‘Em Oinousses’. Dat heeft in de periode 2000-2002, vlak na de oplevering, nog twee keer onder de naam ‘P&O Nedlloyd Accra’ gevaren.

Het Griekse Oinousses Navigation in Athene staat geregistreerd als eigenaar van het schip, het eveneens Griekse Eurobulk Ltd. beheert het door Samsung gebouwde schip. Dat beheert een vloot van 25 overwegend oudere containerschepen.