Bij het maken van James Bond-films worden altijd diverse contracten afgesloten met bedrijven die geïnteresseerd zijn om een bijdrage te leveren aan de totstandkoming van de film.

Vaak gaat het om kledingproducenten, horlogefabrikanten en automerken. Maar soms sluit ook een logistiek bedrijf zich aan bij de Engelse geheim agent.

CMA CGM zag hier wel brood in en sloot een akkoord met EON. Daarom zullen in de nieuwe film bijna 1000 containers van de rederij te zien zijn. Ook vinden er opnames plaats op twee feederschepen van de in Marseille gevestigde rederij. Het betreft de ‘CMA CGM Fort Saint Georges’, met een capaciteit van 3.504 teu, en de iets kleinere ‘CMA CGM Fort de France’, waar maximaal 2.260 twintigvoets containers aan boord kunnen staan.

Jamaica

De film speelt zich onder meer af in Italië, Noorwegen en natuurlijk Engeland. Ook Jamaica, in het Caribisch gebied, is een van de landen waar James Bond, alias 007, zijn kunsten gaat vertonen. Daarom worden er opnames gemaakt bij de containerterminal van CMA CGM in de Jamaicaanse hoofdstad Kingston. Leuk extraatje is dat een deel van het personeel ook te zien zal zijn in de film.

De Franse rederij is nu nog volledig eigenaar van de terminal in Kingston. Echter, recentelijk sloten de Fransen een deal met het Chinese CM Ports. Laatstgenoemde verkrijgt daarmee een belang van 49% in Terminal Link, dochterbedrijf van CMA CGM en eigenaar van de Jamaicaanse terminal. De overdracht staat gepland voor dit voorjaar. Misschien is de première van de nieuwe James Bond-film een mooi moment om het glas te heffen op die deal.