Het Handelsblatt meldt dat de enig overgebleven mededinger, een combinatie onder leiding van German Naval Yards (GNY), gebruikmaakt van het recht om in beroep te gaan. Gezien de grote belangen die op het spel staan, lag het voor de hand dat dat zou gebeuren. De Duitse Bondsdag moet overigens ook nog instemmen met het besluit, dat vorige week bekend werd gemaakt door staatssecretaris van Defensie Peter Tauber.

Het departement verdedigde de keus voor Damen, die voortkomt uit een Europese aanbesteding, met het argument ‘dat het hecht aan concurrentie bij de materieelvoorziening van de Bundeswehr’. Daartoe werd besloten nadat eerdere projecten waren geëindigd in kostenoverschrijdingen en vertragingen.

Eens maar nooit meer

Maar minister van Defensie Annegret Kramp-Karrenbauer (CDU) heeft het afgelopen weekend op een partijtop gezegd dat de gunning aan een buitenlandse partij eens maar nooit meer is, meldt het Handelsblatt. ‘Het fregat-project is een zonde die niet herhaald mag worden’, aldus de minister na zware kritiek van de Duitse industrie en de eigen coalitiepartijen.

Het budget voor de bouw van de vier Mehrzweckkampfschiffe (MKS 180) bedraagt 5,3 miljard euro, inclusief een aantal ‘modules’ waarmee ze snel zijn aan te passen, bijvoorbeeld van onderzeebootbestrijding naar een humanitaire missie. Bovendien omvat het project opties op nog eens twee schepen. Al met al is het contract jarenlang goed voor duizenden arbeidsplaatsen.

Vlissingen

Damen verplicht zich om daarvan 80% in Duitsland terecht te laten komen, grotendeels op de werven zijn partner Blohm + Voss en diens moeder Lürssen. Derde partner is Thales Nederland, beoogd leverancier van vrijwel alle elektronische systemen, zoals radar- en infraroodapparatuur en vuurgeleidingssystemen. Volgens de Duitse krant zullen de oorlogsschepen grotendeels in Vlissingen worden gebouwd.

Het is nog onduidelijk waar GNY, en diens ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), hun klacht op baseren. Het Duitse ministerie van defensie zou als harde eis gehanteerd hebben dat gegadigden moeten garanderen dat ze volgens zevenduizend scherp omschreven specificaties kunnen leveren. Damen zou daar aan hebben voldaan. GNY zou op tien, minder belangrijke punten, die garantie niet hebben gegeven.