Volgens het kredietbeoordelingsbureau van Lloyd’s List Intelligence overweegt tenminste één leverancier om beslag te laten leggen op de schepen van PIL vanwege de openstaande brandstofrekeningen. Verschillende bunkerbedrijven zouden zelfs helemaal geen zaken meer willen doen met het bedrijf, melden diverse media.

‘PIL heeft bij drie leveranciers een betalingsachterstand van twee tot vier maanden. En veel meer bedrijven willen liever niet meer met hen in zee’, aldus Lloyd’s List Intelligence.

Schepen buiten dienst

Vorige week meldde databureau Alphaliner al dat er een aantal schepen van de container carrier in Singapore in afwachting van nieuwe brandstof buiten dienst voor anker lagen.

Voorzitter Teo Siong Seng van PIL is verrast door de berichtgeving. Via een persverklaring laat hij weten dat het bedrijf geen enkel juridisch document heeft ontvangen waaruit blijkt dat leveranciers beslag willen leggen op de schepen van de rederij.

‘We hebben regelmatig overleg met al onze leveranciers. Ze begrijpen dat de omstandigheden in de markt moeilijk zijn en dat we voornemens zijn onze rekeningen op tijd te betalen. We zijn ervan overtuigd dat onze leveranciers ons blijven steunen.’

Vertraging

De voorzitter beaamt dat een aantal schepen langer aan de kade heeft gelegen dan de bedoeling was. Die vertraging schrijft Siong Seng toe aan de nieuwe zwavelregels die begin dit jaar van kracht zijn gegaan.

‘We werken nauw samen met onze brandstofleveranciers en stakeholders om onze diensten zo snel mogelijk te hervatten. De vertraging die we aan het begin van dit jaar zijn opgelopen, neemt nu af. De meeste schepen varen nu weer volgens schema.’

Bron foto: Ian Barbour/Wikipedia