Het onderzoeksbureau verwacht dit jaar dat het aanbod in de containermarkt de vraag zal blijven overstijgen. Container carriers zijn echter ‘tot de tanden toe gewapend om het zoveelste uitdagende en onvoorspelbare jaar tegemoet te treden’, schrijft Drewry.

De mondiale containervloot zal dit jaar worden uitgebreid met 1,2 miljoen teu. Daarvan valt ongeveer de helft toe te schrijven aan 23 mega carriers – goed voor 532.000 teu – die zijn besteld door HMM, CMA CGM en MSC.

Marktintegratie

‘De leveringen zijn voor de ultra large container vessels (ulcv’s) zijn gelijkmatig over het jaar verdeeld, waardoor ze makkelijker in de markt kunnen integreren dan wanneer alle schepen gelijktijdig van de werf zouden rollen’, aldus het adviesbureau. Mochten sommige leveringen worden uitgesteld, wat vaak gebeurt, zou dat de overcapaciteit kunnen temperen.

Maar hoeveel overcapaciteit is er? Drewry heeft een eigen wereldwijde vraag-aanbod-index voor de containervaart opgesteld, waarbij de indexcijfers onder de honderd voor overcapaciteit staan. Het Container Forecaster-rapport van Drewry, dat elk kwartaal verschijnt, voorspelt voor 2020 een daling van o,4 tot 90,6 punten.

Het rapport benadrukt dat vervoerders dit jaar ver moeten gaan om de structurele overcapaciteit te compenseren en tegelijkertijd solide vrachttarieven te kunnen blijven garanderen.

Afvaarten annuleren

Het consultancybureau zegt echter dat de sector heeft bewezen bedreven te zijn in het beheersen van de capaciteit door wekelijkse afvaarten te annuleren. Drewry’s voorlopige schatting is dat er afgelopen jaar 253 vaarten zijn geschrapt, tegenover 145 in het jaar ervoor.

Volgens Drewry zal de capaciteit ook enigszins worden gedrukt omdat er ongeveer 260 containerschepen – met een totale capaciteit van bijna 2,4 miljoen teu – worden uitgerust met scrubbers. Hierdoor zullen ze tijdelijk uit de vaart worden gehaald.