De containerrederij heeft meer financiële slagkracht nodig om aan te kunnen blijven haken bij de topspelers in de markt. Berndsen noemde daarbij met name de acquisitie van Sea-Land door Maersk. Het geld is volgens hem niet bedoeld voor nieuwe schepen, maar uitsluitend voor ‘strategische stappen’.

Twee mogelijke manieren om geld vrij te maken zijn ‘verzelfstandiging’ van Mammoet en verkoop van het belang van 50% in Martinair. Berndsen noemt Mammoet ‘een goed bedrijf, waar veel belangstelling voor is’. Verzelfstandiging kan in de vorm van hele of gedeeltelijke verkoop of een beursgang.

Dat Nedlloyd van het Transavia-pakket af wil, is geen verassing. Eerder bereikte het concern daarover immers een akkoord met KLM, maar daar werd door Brussel een stokje voor gestoken. Eerder werd al bekend dat het landbedrijf voor 533 miljoen euro aan Deutsche Post wordt verkocht en dat het belang van 30% in containerstuwadoor ECT voor 94 miljoen euro wordt afgestoten.